!!~ SELAMAT DATANG ~!!

"Maaf Seandainya terdapat Kandungan yang berunsur peribadi dan Kurang bermanfaat buat Pembaca. Cedoklah sebanyak mana Kebaikan dan Tapislah segala Kelemahan serta Kecacatan." -admin-

Monday, January 30, 2012

Mati itu pasti


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum



Apakah tindakan kita sekiranya tetiba terlihat di skrin handphone kita terpapar sedemikian rupa. Sempat lagikah kita untuk membentang sejadah. Sempat lagikah untuk kita memohon ampun dan taubat daripada Allah. Sempat lagikah kita untuk meminta maaf pada semua orang. Sempat lagikah untuk kita padam gambar2 tak senonoh kita di facebook .

Bolehkah kita meminta sedikit masa lagi pada malaikat Izrail si pencabut nyawa sedangkan kita sememangnya tahu bahawa tarikh, jam, saat dan detik kematian kita telah ditentukan pada waktu itu.

Mati itu pasti. Mati itu juga tidak mengenal usia mahupun jantina. Persiapkanlah diri kita walaupun kita masih bergelar remaja belasan tahun. Mungkin masih awal 20-an. Tapi sedarlah bahawa kita perlu seimbangkan antara dunia dan akhirat. Usah kita terlalu ghairah mengejar hidup dunia sehingga terlupa hidup akhirat.



- BEKERJALAH kamu seperti kamu hidup selamanya dan BERIBADATLAH kamu seperti esok hari kematianmu -



p/s : Mengingatkan saudara kita adalah tugas kita. 




Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

Friday, January 20, 2012

Cinta Tak semestinya Memiliki



بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum

Aku taip tajuk entri pakcik google bagi gamba ini. 


"Cinta tak semestinya memiliki"

Yup. Cinta tak semestinya memiliki. Kadangkala kau perlu lepaskan seseorang yang kau cintai itu untuk dia mencari kebahagiaannya sendiri biarpun kebahagiaannya itu tak bersama kau. Lepaskan dia agar dia bisa membuat keputusannya sendiri. Lepaskanlah

Yup. Aku tahu kau sakit. Kau luka. Sehingga memberi parut yang menjadikan kau serik untuk ambil tahu tentang cinta lagi. Kau tolak kehadiran cinta yang lain. Kau kekalkan diri kau terus bersendiri sepi. Umpama kau berkabung selamanya kerana kehilangan dia. 

Yup. Aku tahu kau masih duk stalk FB dia hari-hari. Walaupun dia dah unfriend/block kau. Kau sanggup create a fake account just to be her/him friend. Aku tahu kau masih simpan mesej dan gambar dia. Masih pergi tempat kenangan kau bersama dia. Masih setia menunggu deringan panggilan dari dia. Masih menangis tanpa dia disisi. 

Yup. Aku tahu ada something yang kau cuba buktikan pada dia. Kau nak buktikan yang cinta kau hanya untuk dia kan. Kau nak buktikan yang kau sayangkan diri dia saja. Dan kau nak dia tahu yang kau merana dan melara tanpa dia disisi kau. Kau nak dia tahu yang kau masih setia menanti dia.

Tapi. Kau sedar tidak, dikala kau teruk begini. Sedikit pun dia tidak hiraukan kau. Sedikit pun dia tidak menoleh kau kembali. Sedikit pun dia tidak menjenguk kau. Sedikit pun tidak terlintas memikirkan kau.

Hey kau. Dia bahagia dengan kehidupan dia sekarang. Dia tak perlukan kau dalam hidupnya lagi. Its time for you to get up from ur falling. Its time for u to remove ur tears away. Jangan biarkan diri kau jatuh selamanya. Hey kau. Tak salah andai kau terjatuh dan menangis, tapi adalah salah andai kau jatuh dan biarkan diri kau terus terduduk dengan harapan dia akan hadir menghulurkan tangan. Tak perlu, dia entah tahu kau jatuh entah tidak. Andai dia tahu sekalipun, entah ada rasa simpati entah tidak. Sudah lah.

Kau cintailah Ilahi. Kerana DIA tidak akan pernah menolak cinta kau. Berjalan kau merapatiNya, berlari DIA merapatimu. Kau akan temui kebahagiaan kau. Dan aku yakin, kau akan bertemu yang lebih baik daripada dia. Dan kau akan tahu why ur relationship was over then. Kerana cinta tulus kau itu TIDAK LAYAK untuk orang yang tidak menghargainya. 

Come on lah. Aku taknak tengok kau biarkan terus diri kau dalam keadaan mcm tu. Be strong babe!





- dedicated to you -




Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

Friday, January 13, 2012

3 Stage Kehidupan



 بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum



Hidup ini hanya sebentar sahaja. Dan sebenarnya amat singkat untuk kita kecapi. Jadi perlulah dan haruslah untuk kita hargai sebaiknya. Because? Coz hidup ini sebenarnya terdiri daripada 3 stage sahaja. Dan setiap stage itu mempunyai jangka masa selama 20 tahun. So total, we just have 60 years for our life. Itu pn kalau panjang umur. Kalau yang lebih 60 tahun. Alhamdulillah.

For the first 20 years, its just for your life learning. Belajarlah dan timba ilmu serta pengalaman sebanyaknya. Pengalaman itukan guru yang paling terbaik. Belajar itu tak semestinya hanya formal learning mcm duduk dalam kelas dengar cikgu/lect mengajar, tetapi juga informal learning. Bercinta itu juga satu pembelajaran. Kerana tanpa ilmu, kita hidup ibarat sampah di dalam bakul sampah. Erk. Kerana zaman sekarang, zaman persaingan. Siapa lambat, dia tertinggal. Say Goodbye lah.

Then for the next 20 years, its time for u to start applying all the knowledge u have. Inilah titik permulaan bagi alam pekerjaan. Perkerjaan mengejar duit. Pekerjaan mengejar cita-cita. Sememangnya duit itu bukan segalanya. Tapi tanpa duit, we cannot survive. Bukanlah perlu untuk kita mengumpul sebanyaknya duit, sekadar mencukupi keperluan kita sebenarnya. Cukup untuk kita menyara kehidupan seharian. Tidak mengemis simpati pada orang lain. Dalam stage ini juga mungkin kita akan berkahwin andai dah sampai seru. Tanggungjawab untuk dipikul semakin bertambah di atas bahu. Sememangnya stage ini make us become more stronger in term of ur mental resistance. Mungkin juga ada mereka yang tertekan menghadapi stage ini. Tidak mengapa tekanan itu juga satu proses pembelajaran. Sebenarnya kita masih juga belajar dalam stage ini. Dan kita takkan pernah berhenti belajar selagi mana kita bergelar manusia.

And for the rest 20 years. Its time for us to slow down. Kecapi 20 tahun itu dengan bahagianya. Ini lah stage dimana kita sampai di puncak. Its time to rest. Dan stage ini juga waktu kita pula memberi bimbingan dan tutor kepada golongan muda mudi yg berada di first 20 years stage. Waktu ini juga kita dah boleh cakap, "aku dah banyak makan garam, tengok darah tinggi pn dah ada."  =p



- as told by my lecturer -
Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

Saturday, January 7, 2012

Bila Nak Exam.... Baru nak capai Sejadah



 بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum



Hi guys, most of you are in exam mood right, especially for those yg study di IPT di Tanah Melayu ni kan. Ni aku nak cakap sikit. Aku nak meluahkan sedikit kemusykilan yang tetiba menusuk kalbuku. Ini based on my observation to my surrounding la, bukan hanya tuduhan semberono. 

Ada segelintir hamba Allah itu aku lihat bila exam dah dekat gini, baru lah nak capai sejadah. Nak doa banyak-banyak. Baru nak buat solat hajat. Baru nak capai Quran. Before ni aku rasa barang-barang macam sejadah, Quran dah naik berhabuk dek "kerajinan" dia menggunakannya. Tapi tak tahulah mungkin dia solat dan baca quran waktu aku tido. Aku tak perasan. Harapnya begitulah. Bersangka baik lah ye tak ^^

Tapi seandainya tidak. Astaghfirullah. Tak rasa bersalahkan dia pada Allah. Ibarat dia hanya memerlukan Allah dikala susah. Waktu senang, waktu lapang. Dia lupa Allah. Tak sedarkah dia setiap nikmat yg dikecapinya itu pn pemberian Allah. Tak rasa bersalahkah dia pada Allah. Tak rasa malukah dia pada Allah. Memohon meminta merayu padaNya sedangkan before ni dia tak rapat pn pada Allah. Tidak terasa hinakah diri itu. Sedangkan Allah senantiasa memberi pada dia, nikmat hidup, nikmat tido, nikmat sihat, nikmat itu nikmat ini tapi dia tidak pun menunjukkan yang dia hamba Allah yang bersyukur.

Jadi janganlah dia salahkan Tuhan pula bila result exam dia macam pfffttt. Jangan merungut kenapa Tuhan tidak kabulkan permintaan dia. Janganlah rasa your life is sucks ! Semuanya berpunca daripada diri sendiri. Berusaha untuk berubahlah andai mahu mengubah hidup. 

Bukan aku tidak menegur. Tapi rasanya berbuih jugaklah mulut aku macam orang kene sawan dok ajak dia tunaikan kewajipan sebagai seorang muslim. Tapi mungkin hidayah itu tak sampai. Terpulanglah. Aku dah nasihat, lepas tanggungjawab aku sebagai seorang saudara seIslam dia. Selebihnya itu tanggungjawab dia untuk terima nasihat ataupun tidak. Jangan sampai main tarik-tarik kaki orang kat neraka sudahlah. Aku taknak. Siapa nak masuk neraka ye tak. Hanya mampu berdoa agar dilembutkan hatinya.

Bukanlah bermaksud aku ini pak ustad, budak masjid, budak warak, Tak jugak. Aku hanya budak lelaki biasa yang sering melakukan kesalahan. Tapi sekurang-kurangnya aku berusaha menjadi lebih baik. Dan aku beriya-iya story mori kat korang ini bukan untuk mengaibkan sesiapa. Kepada kawan-kawan aku, "dia" ini bukan kawan bilik aku. Aku cerita ni secara generally. Siapa yang makan cili, beliaulah yg terasa hot & spicy nya. K bai 


p/s : Sejak akhir-akhir ni aku suka guna "K bai" . Mungkin ini jangkitan virus cik pha







Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

Sunday, January 1, 2012

Perlukah setia menunggu pintu yang telah tertutup untuk kita ?



بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum





" Mengapa perlu kita begitu setia pada pintu telah tertutup untuk kita sedangkan ada pintu lain yang terbuka untuk kita. "




Setuju tidak pada madah di atas ? Mungkin ada yang setuju dan mungkin ada yang tidak setuju. Depend on pendirian someone itu lah kan. Sebab dalam dunia ada banyak jenis manusia. Cara berfikir berbeza dan itulah yang membentuk pendirian masing-masing. 

Ada jenis orang yang kalau dia nak sesuatu, dia akan berusaha sehabis baik dan takkan mengalah selagi dia tak dapat apa yang diimpikan. Dia akan berusaha sedaya upaya untuk memenangi hati sang kekasih. Mungkin dengan kesungguhan yang tiada tolok bandingan yang dipamerkan akan membuka hati sang kekasih. Siapa kata dok menyintai orang yang tak menyintai kita itu seorang yang loser ? Siapa sangka dengan sifat loser itu dia akan dapat apa yang diimpikan pada akhirnya. No ones know. Mungkin memang dialah si pemegang kunci hatinya yang telah ditakdirkan.

Ini bukan omong kosong tau. Pernah terjadi someone tu ditolak lamarannya beberapa kali. Mungkin kalau orang lain taubat dah. Taknak lagi try. Stop. Tapi dia tak putus asa. At last lamarannya yang ke-4 diterima oleh sang kekasihnya itu. Memang betul lah kalau ada jodoh tak kemana. Rezeki dia lah. Dan mereka hidup bahagia bersama until now. Tapi jangan lah taksub sangat dengan pegangan ini sampai bunuh diri kerana gagal. Itu bodoh stupid kuasa doploh namanya.


Dan ada juga jenis orang yang berpegang pada madah di atas. When ur love has been rejected , apa susah, cari saja yang lain. Simple, isn't? Banyak lagi kumbang / bunga yang masih bebas berterbangan dan mewangi kan. Buat apa stick to him / her lagi dah kalau si dia memang dah taknak. Loser gile. Chop! Jangan menghina golongan di atas tu. Pernah dengar pepatah " easy get , easy go " . Haa Jaga-jaga wahai golongan ini. Bukanlah nak memomokkan pegangan korang tu. Tapi berhati-hatilah. Hidup ini kadangkala sengaja mahu kita berusaha lebih dan merasa penderitaan sedikit sebelum bertemu dengan kejayaan di penghujungnya. Jadi jangan lah mudah sangat let him / her go away from ur heart. Just my opinion. No offense. 


Actually dua-dua pegangan itu boleh diguna pakai. Tapi pastikan jangan sampai memakan diri kelak. Jangan sampai menyesal bila nasi dah bubur. Lagi teruk bila nasi dah jadi tahi masuk dalam lubang jamban. Merepek. Maksud aku berpada-padalah. Semoga perkongsian aku ini bermanfaat buat korang. Dan anda dialu-alukan untuk mengkritik atau menambah segala apa kurang di ruangan komen yang disediakan di bawah ini ya. Adios ! Ok Bai.




p/s : Aku pn selalu setia pada pintu yg tertutup. Tapi at last akan terbuka juga. *pintu jamban rumah aku

p/s : Sila pelik dengan aku kerana begitu obses dengan JAMBAN . Aku taktau kenapa. 





Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

Goodbye 2011..... Hye 2012

 بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum..



Cepat sungguh masa berlalu. Pejam celik pejam celik dah masuk 2012. Pejam celik pejam celik jugak dah sebulan aku tak update blog rupanya. Pejam celik pejam celik aku dah sampai hujung sem rupanya. So itu bermakna exam dekat dah. Semua duk perah otak study untuk mempersiap siagakan diri menghadapi malapetaka yg bakal melanda penghujung sem ni.

So anyway, what's up dude ? How are you doing ? Ceh ! Ape aku berabuk speaking London ni. Poyo. Dah jawa tu jawa la. Haha. Apa korang buat malam minggu ni yang merangkap malam tahun baru Masihi ni ? Keluar dating ? Merendek sana sini ? Hish ! Tak baik buat semua tu. Baik kau pegi tolong mak kau buat kuih. Eh kuih ? Ape kaitan kuih dengan tahun baru la gile.

Okay serius, daripada kau preengg moto sana preeng moto sini. Bonceng awek sana bonceng awek sini baik kau bertadarrus kt rumah. Lagi baik buat solat sunat. Sebab aku rasa macam dah jadi trademark remaja Malaysia , asalkan tahun baru, mesti ada yang kene tangkap basah la. Tangkap sederhana basah la. Tangkap habis basah pn ada. Yang prenng preeng moto pulak kene tahan polis. Esok keluar la muka korang kat paper. Nak jadi femes ye ? Shit ~

Tak payah la libatkan diri dalam semua tu. Fikir-fikirkan. Sila panjangkan akal fikiran anda. Anda itu remaja yang bakal menerajui kepimpinan negara pada masa akan datang. 

Jadi la budak baik macam aku. Duduk bilik. Study. KahKah. Rasa macam nak terberak pulak bajet jadi budak rajin. Merepek. Ini pun sebab nak exam kene la rajin sikit. Maaf mungkin blog ni semakin sunyi. Sama lah dengan      ini. K bai Assalamualaikum tak jawab dosa. =)





Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top