!!~ SELAMAT DATANG ~!!

"Maaf Seandainya terdapat Kandungan yang berunsur peribadi dan Kurang bermanfaat buat Pembaca. Cedoklah sebanyak mana Kebaikan dan Tapislah segala Kelemahan serta Kecacatan." -admin-

Tuesday, July 24, 2012

Tika Hati ini Gusar





بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum.




Sejak tadi news feed muka buku asyik aku scroll ke atas ke bawah, ke atas ke bawah. Berulang-ulang. Rasanya dah 3 kali aku baca status yang sama. Sehinggakan boleh termuntah kalau diteruskan pekerjaan yang tiada kerja itu. Dah bosan, berpindah pula ke twitter. Jenguk timeline 2, 3 saat dah rasa nak pitam. scroll sana scroll sini. Apa benda pon tak boleh. 

Oh ya, mungkin youtube ada sesuatu yang menarik ingin disajikan. Tangan segera tangkas dan pantas menaip www.youtube.com. Terus pergi ke my channel. Lagak seperti artis yang komen youtube nya beribu raban. Puii. Natijahnya, mukaku terus dengan muka kebosanan dek kerana kehambaran.

Pegi pula kepada blog. Ce tengok kalau-kalau tetiba idea nak merapu. Dah siap bukak new tab "create new post" tapi duk tenung kotak kosong yang tak terisi sambil tangan berada di keyboard seakan-akan ingin menaip dengan jayanya. Seminit berlalu. Kotak new post masih lagi kosong tanpa sepatah huruf. 

Ah.!

Tangan segera menekan pangkah setiap tab. Otak terus ligat mahu mencari jalan. Bagaimana ingin meloloskan hati daripada rasa begini. Adakah bosan? Serabut ? Kusut ? Hatiku sendiri tidak terjawab. 

Gitar yang tersandar di dinding ku capai. Terus menuju ke beranda rumah dengan niat mahu ambil angin malam beserta harapan dapat meng OK kan hati ini. Aku duduk di kerusi beranda. Terasa sejuk punggungku. Embun malam dah tentu turun ni. Aku usha jam di tangan. 1 a.m. Patut pun sejuk.

Gurindam dan irama terus beralun bersama suara yang katak sendiri fikirkan bahawa itu suara kawan sekataknya. Aku peduli hape. Mungkin ada jiran yang dah bernanah telinga ketika sedang tidur akibat beralunnya nyanyian dalam sepi oleh Chris Vadham. Eh.

Dari satu lagu ke satu lagu. Kedinginan angin malam serta ketenangannya masih lagi tidak berjaya menewaskan kegusaran hati ini. Tangan merayu kelenguhan memegang gitar. Gitar yang kupangku ku sandarkan pada dinding. Lalu bangun menapak ke pagar beranda mendongak ke atas mencari langit. Ku pandang langit. Luas. Bintang bersinar begemerlapan memagari bulan. Lama kutatap. Cuba mencari apa yang aku sendiri tak pasti apa yang dicari.

Tapi aku dapat rasakan seperti ada sesuatu yang ingin aku cari di sana. Yang aku rasa begitu dekat denganNya tika aku melihat luas, ajaib, dan agung alam ini. Yang aku rasa rindu untuk bertemu denganNya melepaskan segala lelah di dada. Yang aku rasa seperti suatu ketenangan abadi tatkala segala urusan kuserahkan kepadaNya tanpa sedikit keraguan.

Nafas panjang ku hela. Terucap zikir di bibir mataku terpejam. Persoalan terjawab. 


***********


Sujud terakhir solat sunatku sengaja aku lanjutkan. Biarlah saat paling hampir aku denganNya ini menjadi waktu aku melepas lelah hidupku padaNya. Aku yakin Dia pendengar paling setia. Allahus sami'.





p/s : Selamat menyambut Ramadhan almubarak. Jadikan bulan barakah ini seperti sekolah untuk kita. Sekolah untuk kita menerap segala ilmu positif dan mendapat santapan rohani supaya kelak kita menjadi lebih baik di bulan-bulan mendatang. 





Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

Wednesday, July 4, 2012

Siapa Bilang Gadis Melayu tak Hensem



بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum.




Alkisah bermula pada suatu tengahari, aku masih lagi dalam sesi bekerja. Kerja part time. Waktu ni aku jadi kuli batak Astro  untuk handle registration diorang punya training staff la lebih kurang macam tu. 

Kerja aku tersangatlah susah kalau nak tahu. Perlu dilaksanakan dengan 3 step. Tanya nama, cari nama dalam namelist, record tarikh bila staff tu nak pegi diorang punya training tu. Aku akan ulang 3 step itu setiap kali staff datang untuk mendaftarkan diri. Susah bukan? Susah sangat! Kahkah. 

Oh itu bukan yang aku nak ceritakan sebenarnya. Ceritanya begini, sedang aku sibuk duduk menunggu di kaunter pendaftaran. Aku capai handset dari dalam poket seluar aku. On mp3. Sambil tu mata aku menangkap imej-imej ragam manusia yang keluar masuk lif di lobi wisma tu. Waktu lunch hour kan, memang ramai la. Para smoker turun-turun lobi terus sumbat rokok. Bukan laki je, pompuan juga tidak ketinggalan untuk memeriahkan suasana. Jerebu terus. demm

Sedang asyik aku melihat gelagat manusia, aku dikejutkan dengan kehadiran seorang brader ni bersama rakan-rakan wanitanya. Fuh style brader ni wa cakap lu. Rambut pacak, muka jambu, baju seluar branded. Cara pemakaian macam artis laki zaman loni. Aku lihat nametag astro nya sudah aku dapat tangkap tujuan dia datang meja kaunter. 

"err dik, ini pendaftaran untuk training staff astro ye ?" brader tu bersuara. Eh jap apesal tona suara dia cenggitu. Hatiku mempersolkannya tapi tidak terucap di mulut.

"yup bro. err nama bro?" tanyaku sambil menyelak namelist di atas meja kaunter. 

"Suhaila binti kamarudin", jawabnya ringkas. 

erk.. 

*facepalm dalam hati.




**************

Aku usha dia balik bila dia berlalu pergi. Serius kalau korang nampak pon mesti korang fikir dia berjantina lelaki jugak. Semua ciri-ciri kewanitaannya takda. Tapi aku perasan satu ciri kewanitaanya. Halkum takde. kbai.



p/s : Suhaila nama olok-olok dalam cerita ini.







Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top