!!~ SELAMAT DATANG ~!!

"Maaf Seandainya terdapat Kandungan yang berunsur peribadi dan Kurang bermanfaat buat Pembaca. Cedoklah sebanyak mana Kebaikan dan Tapislah segala Kelemahan serta Kecacatan." -admin-

Saturday, May 8, 2010

nostalgia 9 May

Ibu.. ibu
Engkaulah ratu hatiku
Bila ku berduka
Engkau hiburkan selalu

Ibu.. ibu
Engkaulah ratu hatiku
Tempat menyatakan kasih
Wahai ibu

Betapa tidak hanya engkaulah
Yang menyniari hidupku
Sepanjang masa engkau berkorban
Tidak putusnya bagai air lalu

Ibu.. ibu
Engkaulah ratu hatiku
Tempatku menyerahkan kasih
Wahai ibu

:::::ibu ratu hatiku by Allahyarham P.Ramlee::::::

assalamualaikum teman2..tepat pukul 12 tgh mlm ini akan tiba lah tarikh 9 May dimana para ibu akan di raikan..para ibu akan di kenang..hari yg juga memperingatkan kite betapa besarnya pengorbanan,kasih syg, dan cinta seorang ibu kpd ank2nya..hari yg dimana juga kebanyakan ank2 menghadiahkan ibunya sesuatu sbgai simbolik tnda penghargaan yg tidak terhingga kpd ibu masing2..walaupun sebenarnye hadiah2 tersebut tidak senilai budi ibu kita walau setitik susu yg diberikan kpd kita..ckup la skadar simbolik..ckup la dapat membuat dia tersenyum..;) pasti ank2 cukup bahagia bila melihat ibunya tersenyum..jADI HARGAILAH IBU ANDA SEBAEKNYE SELAGI MASIH ADA..SELAGI MASIH BISA TERSENYUM..SELAGI MASIH BISA MEMELUKMU DAN SELAGI BISA BERNAFAS..

tapi berbeza dgn diriku wahai kawan2,teman2..pd aku 9 May bkn shaja hari dimana aku meraikan hari ibunda tercintaku tetapi juge hari yg penuh nostalgia..........

masih segar lagi dlm ingatanku terhadap peristiwa itu..

9 may 2008,jumaat..
aku masih lagi menuntut di skolah agama menengah bestari ketika ini...dan aku sedang dlm tingkatan 5 di mana aku akn menduduki SPM..ketika ini aku sibuk dgn hal2 sekolah..tambahan lagi ketika ni aku dlm musim peperiksaan pertengaan tahun dan akn bertanding untuk petandingan kawad kaki peringkat negeri...jadi minggu2 sebelumnya aku tidak dpt pulang ke rumah ats sebab tertentu..ade latihan kawad dan kelas2 tmbahan..dan suda lama aku tidak menjenguk nenek dan atuk ku di kampung...aku hanya dpt khabar mereka melalui ibu bapaku yg datag menjengukku di hujung minggu di asrama.....nth mengapa pada tahun ini ibu aku tidak dpt berjumpe dgn nenek pada 9 may ini ats tuntutan kerja..hadiah berupa beberapa botol bedak wangi sudah ibu belikan dan ibu bungkuskan untuk diberikan kpd nenek apabila bertemu pada hari ahadnye...

11 may 2008,ahad....
nenekku bersama pakcikku pergi ke melaka untuk menjemput pakcikku(safrin) yg sedang s2dy di uitm lendu,melaka....tapi nth mengapa hari itu nenekku tidak memaklumkan kpd ibuku yg dia hendak pergi ke melaka..apabila ibuku sudah sampai di rumahnya,nenekku suda bertolak..ibuku terlepas peluang tuk berjumpa dgnnye..jadi ibu hanya dpt mengirimkan hadiah hari ibunya itu kpd makcikku yg tinggal di rumah nenek..ibu berpesan supaya segera mmberikannya stelah nenek pulang dr melaka.. .....mlm itu keluargaku yg sedang hendak bersiap2 tuk tidur dkejutkan dgn deringan telefon...ibu yg mengangkat telefon itu..ttbe ibuku terduduk,terdiam,tergamam..x mampu berkata2..hanya membisu..ayahku segera mndapatkan ibu..ibu hanya mampu mengalirkan air mata dan mengucapkan innalillahiwainnailaihirajiun............nenek telah kmbali bertemu Allah di hospital alor gajah.melaka...menurut kisah pakcikku..dia sudah mengadu sakit dada sebaik saja tiba di uitm lendu..dlm perjalanan pulang pakcikku trus mmbawanya ke hospital kerana keadaannya kelihatan semakin parah....tp Allah lbey sygkan dia..dia pergi tanpa disangka..

12 may 2008,isnin...
mlm smlm ketika aku prep aku s2dy asek x msuk aje..otak bluur..kejap termenung..kjap tgk buku tp x dpt sgt ape yg dibaca..aku rindukan nenek myb..bisikku sendirian..pagi isnin tu...slpas solat subuh..ade sorang juniorku memanggiku..dea ckp ayhku datag..aku da pelik..nape ayhku datag?ade ape?xkn nk telek aku pagi2 gini...da la ari ni aku ade paper PSI tuk exam tgh tahun..aku berjumpe ayh di hadpan musolla..wajah ayh tenang..ayh ckp nenek meninggal..aku terdiam bisu..hanya ucapan innalillah kluar daripada mulutku..hati aku begitu sayu..aku tabahkan hati..aku tak percaya nenekku meninggal..aaahh x mugken nenekku meninggal..dia sihat sja aku tgk..2 bulan lpas br je aku jenguk dia..dia sehat wal afiat..aku trus bermonolog sendirian menepis kenyataan nenekku telah pergi...aku lebih byk mmbisu spanjang perjalananku ke rumah nenek..perasaanku bercampur baur........sesampainye aku di sana..sudaah ramai snak saudara dan jiran tetagga yg telah hadir..tiada langsung klihatan muke gmbira..semuanya sugul..tapi aku tetap x percaya nenek meninggal selagi aku x tengok jasad dia dpn mata aku!!..aku gagahkan diri mnuju pintu masuk rumah..sesamapinye dihapdapan pintu rumah,kelihatan ibuku disitu..ibuku memelukku dgn deraian air mata......nth mengapa air mata ini keluar..sedagkan hati ini belum menerima kematian nenekku..sedagakn mata ini belum mnjadi saksi pemergian nenekku..mengapa ia keluar!!??
mengapa??..ibu hanya mmpu mmberikan isyarat supaya aku msuk ke dalam berjumpe dgn nenek kali terakhir........tapi jauh dlm sudut hati aku ini mengharapkan bahwa jasad yg terkujur dgn tutupan kain kafan itu bukanlah nenekku yg pernah mmbesarkanku,mengasihiku dan mndidikku mnjadi sorang dewasa..dan juga orang yg paling aku syg selpeas ibu bapaku....aku duduk di sisi jasad..menggigil tgnku menyelak perlahan2 kain kafan tersebut....Ya Allah...!!aku harus terima kenyataan ini walaupun perit..!..aku lemah..hilang daya..air mata mnjadi saksi kelemahanku ini dlm menerima pemergian antara orang yg paling berjasa pada diri ini....melihat keadaanku,makciku yg berada d sebelahku mengurut2 dadaku dan menasihati agr bersbar..aku adiahkan surah Yasin kepda arwah..aku tetap mmbacanye walaupun air mataku x berhenti2 mengalir sehingga tamat aku mmbacanye..kerna ku tahu..itu lah hadiah yg bernilai bwatnye pd waktu ini...selesai mmbaca Yasin,aku termenung melihat air mukanya..aku kucup dahinya buat kali terakhir..tiada lagi senyuman berbals..tiada lagi pelukan berbls......

kini suda 2 tahun arwah nenek pergi...byk perubahan berlaku dlm keluarga..memang byk berubah..keceriaan dahulu tiada lagi kini..sememang kami smua ank2 dan cucuya sedar pemergiannye mmeberi impak yg besar...dan kini SETIAP KALI TIBA TARIKH 9 MAY,pasti mood ibuku berubah..aku taw apa perasaannye..aku tahu apa sebabnye..pasti ibu terkilan..dia tidak dpt berjumpe arwah dan hadiah bedak itu tidak sempat lg dibuka oleh nenek...jadi aku,ayh dan adek2 akn menemaninya dan menceriakannye..bersabarlah wahai ibuku..usahlah kau bersedih di hari ibu ini...........
hmmmmm...petang td baru saja aku ziarah makam arwah nenek sendirian..sengaja aku pergi sndirian..ingin melepaskan rindu di hati..memang itu yg aku lakukan jika aku benar2 rindukan arwah..aku hadiahkan surah2 suci quran...nyh mengapa ptg td cuaca begitu suram..mendung..seperti tahu akn perasaanku ketika itu..dan sudah mnjdadi rutin jika aku menziarahi makam arwah pasti air mata mnjadi teman..biarlah..biar arwah tahu yg aku rindukan dia..aku yakin dia mengerti..aku doakan dia aman disana..amiiin..JADI HARGAILAH IBU ANDA SELAGI DIA MASIH BISA TERSENYUM,MASIH BISA MMBLAS PELUKANMU DAN MASIH BISA BERNAFAS..:)


SELAMAT HARI IBU

-SEKIAN-

Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

1 Suara Anda:

Tea Dno said...[Reply to comment]

tabahkan hati ye.. mesti rapat gila dengan arwah nenek kann..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top