!!~ SELAMAT DATANG ~!!

"Maaf Seandainya terdapat Kandungan yang berunsur peribadi dan Kurang bermanfaat buat Pembaca. Cedoklah sebanyak mana Kebaikan dan Tapislah segala Kelemahan serta Kecacatan." -admin-

Sunday, August 21, 2011

Ini bukan Cerita Hantu

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum..



            
     Hari itu aku berbuka puasa bersama kawan-kawanku di luar.. Selepas solat Maghrib terus kami shopping sakan.. Nak raya lah katakan.. Beli baju raya, seluar raya, songkok raya, deodoran raya..Terawikh kelaut.. =,=

Sepatutnya 10 malam terakhir Ramadhan begini semakin kuat kita beribadah pada Allah.. Ini tidak.. ish3





Dalam anggaran pukul 12 tgh mlm baru kami pulang ke rumah masing-masing, biasa lah orang bujang kan, sesuka hati nak balik pukul berapa.. Lain lah kalau berbini, mesti bini suruh balik.. Huahua ~


"Assalamualaikum," aku beri salam sambil membuka pintu rumah dengan kunci rumah yg ada padaku..

Sunyi sepi.. Salamku tiada berjawab.. Semua sudah lena diulit mimpi.. Malam ini memang terasa tenang dan nyaman cuacanya.. Tidak panas, tidak pula terlalu sejuk.. Tidak hairanlah semua ahli keluargaku sudah tumpas dengan godaan bantal dan katil masing-masing..




Aku masuk ke bilikku dan terus merebahkan diri di atas katil .. Aku niat nak baring-baring kejap, sebab belum solat Isyak lagi.. Aku peluk erat bantal pelukku, aku usap-usap..




"Syok nye kalau ada bini, boleh jugak aku peluk,, Boring hari-hari peluk bantal jep." bisik hatiku sambil tersenyum memikirkan nth siapa.. err.........................


***************************


"Allahu Akbar Allahu Akbar!" 


Aku bingkas bangun dari tidur.. Aku genyeh mata berkali-kali.. Aku usha jam di tangan.. baru 3.45 a.m.. !!

"Sapa lah yg nak azan pepagi buta nih !" getus hatiku sambil menarik semula selimutku.. Aku  fikir bilal masjid sebelah rumah aku tu TERsilap azan agaknya..


*****************************


"Allahu Akbar Allahu Akbar !"


Aku Terkejut lagi dan bangun dengan mata terbeliak.. Aku toleh kiri kanan .. Kali ini bukan takbir je aku dengar tapi telinga aku ditiup "seseorang" ! 



Aku istighfar banyak-banyak .. Terasa bulu romaku meremang.. Seram sejuk.. Memang knfem tak boleh lelap mata lagi.. Aku pndang jam pada tangan.. 

Sudah 4.00 a.m dan baru aku teringat yg aku belum lagi solat Isyak ..! Lalu aku bingkas bangun menuju ke bilik air yg berada di luar rumahku.. rumah kampung kan..



"Ahh bulan puasa mana ada hantu !" tegas hatiku bila perasaan takut menyelubungi diri nak keluar rumah.


Aku  gagahkan diri masuk ke bilik air..
Selepas aku berwudhu', aku menapak keluar daripada bilik air.. Sambil aku meraup muka yg basah sambil aku toleh kiri kanan..

Tetiba........



Bulu romaku meremang, badan menggigil, lidahku kelu.. Aku terus melangkah laju masuk ke dalam rumah dan terus menutup pintu.. Sejadah ku tebar dan bersolat Isyak.. 

Sememangnya solat isyakku itu tidak khusyuk.. Tidak habis-habis memikirkan kejadian tadi .. Kejadian dimana aku terlihat beberapa batang pokok menyembah bumi kelihatan seperti sedang sujud, dan pada waktu itu jugalah kedengaran seperti bunyi para cengkerik sedang bertasbih memuji Allah beramai-ramai..!! 

Dalam solatku itu hanya mulutku yg membaca tetapi hatiku tidak khusyuk.. Hatiku seperti begitu bersalah pada Allah dan malu pada alam ini.. Malu yang amat .. Aku lupa  kewajipan aku pada Allah sedangkan alam ini tidak pernah putus bertasbih dan memuji Allah..




Tanpa kuduga air mataku menitis membasahi tanganku yg sedang kiam dalam solat isyakku itu....... 





"  صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ  (Jalan mereka yg Engkau beri nikmat, Bukan jalan mereka yg Kau murkai dan pula jalan mereka yg sesat) " Hatiku bertambah sebak bila membaca ayat terakhir surah Al-fatihah ini.. Air mata semakin deras mengalir  .. 

Ampuni dosaku ya Allah, sesungguhnya aku telah sesat dan leka bersama nikmat dunia ini ya Allah..!


**************************



Pada sujud terakhir solat sunat taubatku, aku merintih meminta ampun pada Allah.. Aku yakin Dia sedang mendengar aku, memerhati aku, dan merapati aku .. Aku dapat rasakan hatiku begitu dekat dengannya.. Mahu sahaja aku pergi dari dunia ini bersamaNya.. Aku tidak mahu lagi jauh daripadaNya.. !



Lihatlah betapa kasih sayangNya pada kita, walaupun kita kadangkala lupakan Dia, Dia tidak pernah lupakan kita.. Aku sedar bahawa segala yg terjadi malam itu adalah panggilan Allah kepada aku agar kembali dekat kepadaNya.. Dan mungkin malam itu adalah LailatulQadar.. Seandainya benar.. Terima kasih ya Allah menemukanku dengan LailatulQadar..  


Aku sedar tanggungjawabku sebagai khalifah di dunia ini belum lagi terlaksana.. Tujuan aku dilahirkan adalah untuk membawa bersama saudara mara seIslamku ke jalan Syurga.. Bukan aku seorang !




p/s : "aku" bukan aku..






Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

82 Suara Anda:

cik pha said...[Reply to comment]

heheh ade hikmh semua tu..semua terjadi dengan bersebb mungkin disebbkan kelalaian kau..Allah hadirkan suara untuk mengejutkan di waktu pagi2.untuk beribadat kepadaNYA

Wanie said...[Reply to comment]

cite betul ke tak ni dik?

meremang gak bace entry ni..huhu
tambah2 part nampak pokok bersusjud tu..malam lailatulqadar kah?

" Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, oleh itu berilah keampunan-Mu untukku. "

IMANSHAH said...[Reply to comment]

shopping siang boleh bro..utamakan berjemaah bro..wallahua'lam

SweetLikeWhat said...[Reply to comment]

insaf baca entri ni...10 terakhir ni lah patut kita rebutkan..

Titisan Hujan said...[Reply to comment]

subhanallah...
ramadhan dh nak meninggalkan kita

Cik Ice said...[Reply to comment]

Menarik lah n3 niyh..tenx for sharing..:)

sara zainol said...[Reply to comment]

subhanaallah.. semua itu ialah makhluk allah.. mereka tidak pernah lalai.. kenapa kita 'manusia' selalu lalai? kita lupa janji janji kita pd allah.
sama samalah kita menuju kejalan yg benar ya ! :)

Santri T.P.I.N.I said...[Reply to comment]

berdoa semoga harapan kita termakbul...amin

Asyila Zainuddin said...[Reply to comment]

insaf plak bace.. hmmm.. aku bukan aku ek..

Faraa Eiman's said...[Reply to comment]

bukan kau ? maksudnye ?

qamarguyz said...[Reply to comment]

salam ziarah..
jika "aku bukan aku", siapa pemilik kisah ini yer?
besar rahmat buat diri-Nya, besar hikmah buat diri kita..
syukran atas perkongsian

miss inna said...[Reply to comment]

nice story..penuh pengajaran!
tkdang tu kita lalai dgn keseronokan dan keasyikan duniawi sehingga melepaskan/meninggalkan suruhan-Nya..well, baik utk muhasabah diri..^^

shedameor said...[Reply to comment]

betol2. kadang2 kita terlupa akan DIA :)

ikatankasihku said...[Reply to comment]

oh aku bukan aku..
kdg2 apa yg berlaku ada hikhmah d sebaliknya...buat kita tersedar sendiri akan kebesaranNYA

Mr.Thinker@Ali said...[Reply to comment]

kalau 'aku' itu aku pasti lebih menerujakan. :)

Nice sharing. Thank you. May Allah bless us.

Untuk 'aku', jangan tangguh solat lagi lain kali. Hehehe. :)

Wadi AR said...[Reply to comment]

aku?

muhamad hanif said...[Reply to comment]

Err,


aku subuh tadi pun terlajak akibat tidur lepas shur.


umm., aku sahur ke ek ?

Bro ahmad said...[Reply to comment]

tentu ada hikmah sebaliknya...tanngungjawap kita hidup dimuka bumi hanya untuk menyembah Allah yang maha esa.

sleeping_maniac90 said...[Reply to comment]

bestnye kalo dpt tgk mlm lailatulqadar..
hehe..
hek eleh, ingt nih citer psl ko..

AinsHa=( said...[Reply to comment]

kalau 'aku' bukan aku, siapa 'aku' yang dpt hidayah tu?

Lea IsNaw! said...[Reply to comment]

nice entry :)

Anif Abdullah| AA said...[Reply to comment]

apakah? apakah?
hmm.. cerita ni agak sesuai untuk aku yang sentiasa lor leka sekarang..

Jue said...[Reply to comment]

syukur2..mungkin itu satu caranya DIA mengingatkan kita kpd tanggungjawab kita yg telah kita secara sengaja atau tidak sengaja kita abaikan

syrupmasin said...[Reply to comment]

err..betol ke doe nih??

iPai said...[Reply to comment]

eh ni bila ye post ni .. malam tadi ke .. waaa .. tak nak terlepas !

Anak Wak Mail said...[Reply to comment]

untungnya orang tersebut dapat menemui malam lailatulqadr..=)

ILA HonEyBuNNy said...[Reply to comment]

Ya....

Allah tak pernah lupakan kita dan sentiasa ingatkan kita...tapi kita ja manusia lalai..

bertuahnya jumpa malam LQ...

ChaCha said...[Reply to comment]

peringatan :)

Sarah Mohd Saleh said...[Reply to comment]

syahdu terkedu aku bacehaa..ceat2lahh nkah haaa.kalau xnk plok bntal jerk

nurAMALLINA said...[Reply to comment]

kau pikirkan aku ke? alahhh jangan la. HAHAHAHAHA

milo said...[Reply to comment]

SUBHANALLAH... 'aku' begitu bertuah andai malam itu benar2 malam Lailatul Qadar. entri ni sgt sedih. buat saya betul2 rasa hina dan jahil di sisi ALLAH. :'(

Saiazuan said...[Reply to comment]

wow.. best giler pengalamn ko.. tp yg dgr bisik tu, mungkin malaikat.. :)

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...[Reply to comment]

sangat bertuah kalau dapat malam lailatul qadar tuh..

Aku pn nak jugak, tp belum berkesempatan lagi dipertemukan.. :D

Zul Fattah said...[Reply to comment]

wahh..menarik cite ni..timbul keinsafan paada aku.. tima kasih alif.. share it..

Alif said...[Reply to comment]

subhanallah,

nurathirahkaman said...[Reply to comment]

aduh sebak baca...:(

Goblogz said...[Reply to comment]

anda bertuah

Aimifiqa said...[Reply to comment]

menakutkan. tapi kan. maybe ade hikmat suruh semayang tu,

Luqeem™ said...[Reply to comment]

setiap apa yg berlaku ada hikmah. supaya kita kembali kepadaNya. Allah tidak akan memesongkan seseorang jika Dia mahu. Allah memang sayang kita..

tia @ Ini Kisah Tia said...[Reply to comment]

dah sudah ingat citer alif ..

Cik Azizah said...[Reply to comment]

Subhanallah..ni satu peringatan.. bertuahnya Alif dapat malam lailatulqadar..semoga lipat gandakan amalanNya..

myhatiku said...[Reply to comment]

same2 lah kite berusaha mencari malam lailatul qadar..

Si Pengembara said...[Reply to comment]

Allahuakbar! Subhanallah! Jom .. Kita kejarr...

Emilia Emira said...[Reply to comment]

aku bukan aku..takpe same2 kita amek iktibar kisah "aku" tuh,,,thnx share alif..;)

Syuxer said...[Reply to comment]

malaikat kot yang dimaksudkan "seseorang"

kalau pasang niat nak bangun menghadap Allah s.w.t, insyaAllah akan automatik terbangun..

kisah ini menarik sekali..ada hikmahnya yang cukup mengentarkan hati yang masih lalai..

azs said...[Reply to comment]

Subhanallah.. Kadang2, kita terlupa dan ada yang mengingatkan.. Bersyukur dan bergembiralah kerana diingatkan kepada-Nya saat kita alpa seketika.. Semua itu ada hikmahnya.. Alhamdulillah.. :)

Abu Huzaifah said...[Reply to comment]

semoga memberi kesedaran.. aku tringan nak tgk semua alam semesta mnyembah...

iMBobo said...[Reply to comment]

bagus cite ni menarik :)

ifwat said...[Reply to comment]

dah 10 malam terakhir ni bro.. semoga kita sama2 banyak buat amal.. hehe

ZORA said...[Reply to comment]

nice entri...

Niena Pengembara Ilahi said...[Reply to comment]

pokok sujud? erm.. kalau malam Lailatulqadar mmg ada tanda2 tu.. pokok pn sujud pd Allah

YOUsoF said...[Reply to comment]

Allah Maha Besar... Sungguh, terkesima aku masa baca yang pokok tu bersujud, sungguh bertuah sesiapa yang dapat menemukan LailatulQadar.... ;)


Terima kasih Lep perkongsiannya..

najihah sahami said...[Reply to comment]

lepas ni jgn balik lambat lg..heheeh....

sebelum tidur basuh kaki...

nak tidur baca doa.

hik hik. banyak lak pesan..:P

apik pehe said...[Reply to comment]

btol tu..ayuh kiter same2

Hanie_Dew said...[Reply to comment]

ish.ingat kan alif yang bertembu lailatulqadar. berdebar debar baca.
astaghfirullahalazim. Allah meman gtidak pernah lupakan kita.

.izzati liyana. said...[Reply to comment]

ingatkan betul-betul awak rasa. ye, mari semua kita beribadah agar kita ditemukan dengan malam ni. tapi perlu constant. bukan sekadar mencari malam itu.

dhiera said...[Reply to comment]

subhanallah..meremang dan speechless baca entri ni~
bertuah la kamu sebab masih diberi peluang untuk lailatulqadar walaupun terleka sebentar~

cunndaa said...[Reply to comment]

smg kita sama2 dapat berkat ALLAH...mengejar malam lailatul Qadar

iefa ujang said...[Reply to comment]

"aku" bukan aku???cettttttt...kompiusss dennn.tp btol ke ni???nak thu nak thu !!!

Tea Dno said...[Reply to comment]

kalau aku bukan aku, siapa empunya ni? huhu.. tapi, cerita ni memang menusuk kalbu lah.. hurmmm.. kerdilnya kita..

Bui Junaidi said...[Reply to comment]

aliff pun kena jugak..?hari tu kak bui pun ada kena..tp dlm pukul 1 pagi mcm tu..masih terngiang2 lagi sampai sekarang..huhu..

Afikah Aziz said...[Reply to comment]

mula2 bace terkejut ingat ni kisah Alif,rupe2 nye kisah org len ye huhu..seeloknya tak perlu diceritakan kisah bertemu Al Qadar,jika bnda ni dah lama xpelah tp jika kisah ni masih baru elok dijauhkan sbb xmustahil akan jd fitnah,ape pun terima kasih Alif sudi kongsi,sbg peringatan buat semua :)

cik sakdi said...[Reply to comment]

isk isk. baguslah kalu mcm tu. sebenarnya susah nak dapat mcm tu kan kan.

EZAN IDMA said...[Reply to comment]

terasa begitu hina disisinya

pamie said...[Reply to comment]

bertuah tuan badan "aku" tu..

Amna.Qadeeja said...[Reply to comment]

err kesah sape sebenarnya ni?

Alhamdulillah Allah temukan dengan mlm Lailatul qadar. mungkin 'aku' itu insan yg terpilih disisiNYA.

kotak bulat said...[Reply to comment]

subhanaallah..

Scya Lollita said...[Reply to comment]

kejar lailatulqadar . sentiasalah beringat .

adeeb khairudin said...[Reply to comment]

subhanallah. mule2 takut ngat kan ape. huhu. beruntung "aku" tu kan :)

~SaL IjOu~ said...[Reply to comment]

siyes meremang bulu roma baca~ moga Allah hembuskan kekuatan utk terus sujud pada-Nya~

anamizu said...[Reply to comment]

subhanallah :)

aimi adilah said...[Reply to comment]

untung lh kamu sesungguh ny kamu insan yg terpilih utk melihat kejadian itu.. walaupon ia nye membuat kn bulu rome kite meremang ...

[sutera kasih] said...[Reply to comment]

kisah siapa pun, ianya sgt bermakna utk saya yg membacanya..muhasabah diri..

ika said...[Reply to comment]

:) semoga "aku" tu jd alif,ika n semua yang baca entry nie...insyaAllah kte dpt temu malam lailatulqada tu...^^,

Cik Gee said...[Reply to comment]

semoga kita dipertemukan dgn malam yg lebih baik drpd 1000 bulan tu.. =)

shafmechy said...[Reply to comment]

Bersyukur sgt klu ditemukan dgn malam tersebut...

tiefazatie said...[Reply to comment]

subhanaallah..untungnya aku tue..

Shamsuddin Amin said...[Reply to comment]

kawin la cepat...
dpt pluk bini... LoL

cucu umie said...[Reply to comment]

kalau kita mmg niat untuk menghadap Allah pati akan diermudahkan..sellu kalo kt asrama ayie mcm gitu ah..pasang niat..

btw, alhamdulilah jika alif dpt jumpa mlm lailatur qadar.. mungkin kebesaran Allah bt alif.. alhamdulilah..

syarifahsidrus said...[Reply to comment]

alhamdulillah..

allah boleh bagi macam2 cara untuk sedarkan hambanya kan

Aisyah Aina said...[Reply to comment]

untunglah 'aku' tu...sedih wehh ;(

Afzainizam said...[Reply to comment]

EEEMMMM kalau lah dapat ku temui malam iteww.. bertuah lahh aku
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
----==--Salam Aidilfitri---==----
--=== Maaf Zahir & Batin ===--
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
buat pembaca blog kami
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
Jom Terjah entry terbaru ??
masalah ignition motorsikal tak hidup

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top