!!~ SELAMAT DATANG ~!!

"Maaf Seandainya terdapat Kandungan yang berunsur peribadi dan Kurang bermanfaat buat Pembaca. Cedoklah sebanyak mana Kebaikan dan Tapislah segala Kelemahan serta Kecacatan." -admin-

Tuesday, August 16, 2011

Dilema seorang Penganggur

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum..

               
           Tengah-tengah syok aku tido tetiba handphone aku berdering.. Dengan mata yg kelat baru bangun tidur aku gagahkan juga untuk melihat skrin handphone ku itu..


Tertera.. "Ibunda tercinta Calling....."


Dengan segera aku tenyeh button hijau untuk menerima panggilan..

"Heloo assalamualaikum.. kenapa bu? " tanyaku dengan suara garau..

"Waalaikumussalam, aik baru bangun tido,ish3 !" Sindir ibuku..

Aku memandang jam di dinding.. Pukul 11.05 pagi.. 

"Hehe," aku hanya mampu terHehe dek kerana kelewatan bangun tidurku itu..


"Tadi Ustzh Masamah call ibu , dia minta ip jadi guru ganti kat skolah dia, boleh tak ?" balas ibuku..
Ustazah Masamah itu merupakan ustazah sekolah rendah aku dan juga merangkap kawan seperjuangan ibuku.. Dan Panggilan "ip" itu adalah untuk aku.. Style kan panggilan tu ..
Gamba sekolah sapa nth aku cilok..


...................Suasana sepi seketika..

"Err boleh je lah, " jawabku ringkas .. Aku iyakan saja walaupun terbit rasa keberatan sedikit dihati kerana bantal yang empuk itu seperti melambai-lambai kepadaku lagi..

" Oh ok, esok start mengajar ye. " kata ibuku sebelum panggilan tamat disitu..


Aku pon sambung .... "kroihh , kroih, kroih ," (*ini bukan bunyi bab* fhm)..


************************


"Duup !"

Kedengaran pintu kereta ditutup menandakan ibuku sudah pulang dari kerja.. 


Aku sambut kepulangan ibuku dengan soalan-soalan menagih kepastian tentang tawaran kerja sebagai guru ganti selama seminggu itu tadi.. Dan ibuku mengiyakan sambil memberi kata dorongan agar aku terus tetap dengan keputusan aku waktu mamai di telefon tadi.. Kini baru aku sedikit menyesal atas ketelanjuran membuat keputusan dalam mamai tadi.. =,=

Aku bukan tidak mampu, InsyaAllah aku mampu kerana sebelum ini sudah pernah aku ambil kerja itu cumaaaa........................ Ada sedikit penyakit "M" itu yang membuatkanku sedikit keberatan.. 

Tambahan pula sebelum ini aku dah kerja sebagai tukang cat rumah dan juga petik kelapa sawit.. Penat doe ! Cat rumah dah siap , so takde la kerja,, Kelapa sawit pulok belum masak lagi buahnya.. Hendak ditolak tawaran itu mentah-mentah takut menyinggung perasaan pihak yg meminta itu..


Dan kini sesungguhnya aku dalam dilema ..........

Sehingga mkn tak lena, tido tak basah, mandi tak kenyang... Aku cuba meminta bimbingan para pakar psikologi.. Tapi Mereka juga turut menjadi bingung seperti aku.. Akibat terlalu stress memikirkannya akhirnya aku.......................




Bersambung boleh ?.............har har har













p/s : Aku Penat baru balik ngajor.. Tekak kering sebab duk keluaq suara je.. Tulis guna papan hitam siot.. Klassik gitu =D











Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

88 Suara Anda:

Afikah Aziz said...[Reply to comment]

perghhh sambung hehe..ika nak tlg sambungkan erk..akhirnya aku apdate blog hihihi :P

muhamad hanif said...[Reply to comment]

selamat petang cikgu ganti =)

Asyila Zainuddin said...[Reply to comment]

wahh.. jd cikgu ganti ek.. hebat2.. :)

shedameor said...[Reply to comment]

ceit, semangat baca. bersambung pulak. ingat ni drama nur kasih ke sambung2 ni ? ciss. haha

cik pha said...[Reply to comment]

aku benci cite sambung2 grrr meh2 cite indon grrrr hahahaha

sudeh said...[Reply to comment]

HEHE
tak payah sambung pun dah tahuu dah apa akan terjadi kui2 ;D

apik pehe said...[Reply to comment]

hehehe..jangan teguk air weh

sleeping_maniac90 said...[Reply to comment]

haha
lawk la ko..
bln2 pose nih elokla ko bbkti mngajr ank2 hakhakhak..

izzad b* said...[Reply to comment]

cikgu 2!kekeke

Alif said...[Reply to comment]

syok r..
aku penah dapat gak offer mengajar kat skkb jd cikgu ganti sbb akak tu nak bersalin...
tp aku tolak,disebabkan faktor kegarangan ku yg mcm singa,mau aku telan semua budak2 sola tu..haha

tp mst best kan mengajar budak2 ni..

cucu umie said...[Reply to comment]

wah cikgu haris..mcm sudah mengntikan tmpat ayie sahajakan.. biaselah name pon mengajarkan.. kuikui ayie still lg mengajar tuisyen now.. tpy bestkan layan budak2..hehehe

cik Dil said...[Reply to comment]

Assalamualaikum cekguu!!! ^^

Fyqa said...[Reply to comment]

alaa... ada smbungan pulak...
huu

Syazwan Che Deraman said...[Reply to comment]

hehehe,,
gua pon pernah macam ni.
lepas sedar..guwa terfikir..eh, sape yang call tadi..hehhe.

Saiazuan said...[Reply to comment]

cikgu!!! hoho ;D

eh asal seminggu je? bkn ckgu ganti 2 bln ke? huhu

aimi adilah said...[Reply to comment]

ahahah... jd ustad best 2 :)

najihah sahami said...[Reply to comment]

haaa..panggil ustaz aliff la ni eh??ke cikgu aliff? haha..

gudluck aliff. buat selow2 k..nanti setel la tu..:)

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...[Reply to comment]

Haha..'ip' ini drma episod ke sitkom komedi..haha..

nostalgic doe pakai ppn itam..teringat masa aku drjah satu, bab nk ambik kapur kt blik guru mmg laju je.. :D

.izzati liyana. said...[Reply to comment]

amboi. ganas betul sampai nak angkat call kena tenyeh button tu. huhu.

.izzati liyana. said...[Reply to comment]

btw, byk pahala boleh dpt didik anak bangsa ni. selagi ilmu tu digunakan, kita dapat pahala tu. tapi saya pun agak keberatan kalau ditawarkan. malas nak layan budak2 plus takut menyampaikan ajaran yang salah.

YOUsoF said...[Reply to comment]

LOL... Haha Ip dah ambik keputusan mengajar rupanya... Tahniah², besar jasa kau tu Ip..


Tak ada papan hitam klasik, tak ada papan putih moden.. ;D






Filem IP man tu ada kaitan dengan kau tak Lip? heheheh

SweetLikeWhat said...[Reply to comment]

terima aje..rezeki tu..hehe.. :)

Luqeem™ said...[Reply to comment]

haha..akhirnya aku sambung tidur balik nak kaver untuk esok pulak..haa

teha said...[Reply to comment]

wah ! jadik cikgu ! hebatt !

Ujie said...[Reply to comment]

agak mencabar gak, hari pertama mengajar terkena bln posa.

tapi rezeki dah dtg, nak tolak pun payah..kang kata memilih sgt.

KimiCnoL said...[Reply to comment]

students cun tak??hahaha

cantekk said...[Reply to comment]

best nye ..
lama tak conteng papan hijau..main kapur... siap kapur kasut skolah lagi...

kje je la, ikhlaskan hati. berkat.
dpd duk umah mbuta je, ape pon tak dpt..

sergeant keroro said...[Reply to comment]

dah mengajor baru cerita, HAHA

nurAMALLINA said...[Reply to comment]

jadi cikgu apa ni?

Anif Abdullah| AA said...[Reply to comment]

apa salahnya try lagiii alip aka ip..*gurau2 hehe
Tu salah satu cara,ko nak cari pengalaman n semai jiwa ke'cikgu'an pada bulan puasa nih.. huhu.. *dah aku plak leter

Faraa Eiman's said...[Reply to comment]

haha , ambik jep la !

Siti Suriani said...[Reply to comment]

ni kan aliff yg minat lee chong wei tu ? hehe :)

Wadi AR said...[Reply to comment]

hai cgu. kita same profession. cepat smbung lg.

Liyana Zahim said...[Reply to comment]

Waa alif jd shekgu.. Sabjek mende skolah mane? Na stalk ar jummat nih.. Nape jumaat? Krana ia adalah phulu sgala hari.. Erkk..

Akk lau jd ckgu mmg kompem jahanam anak org.. Hahah.. Rilek2 smggu pon~

syrupmasin said...[Reply to comment]

hai cikgu :)

ifwat said...[Reply to comment]

cikgu ip.. cikgu dah kawin belum? hahahaha

Aimifiqa said...[Reply to comment]

jadi cikgu ape ip? hihi

TYNTHA LANA said...[Reply to comment]

Alif!! bestnya! huhuhu. Ngajo dak sekolah rendah eh?? hee..lana kalau diberi pluang,nak gak jadi ckgu...cikgu sekolah rendah or tadika..cikgu ganti je la..huhu..tpi taktau camna cara..hurmm..

azs said...[Reply to comment]

Alhamdulillah, banyak rezeki En,Alif tahun ni.. Itu semua pengalaman yang terindah.. Best kan, secara tak langsung, dapat share ilmu yang ada di dada..

Bro ahmad said...[Reply to comment]

jadi pengajar nusa bangsa..alif macam mana buat gambar klik jadi macam ni..kalau blog bro pergi page lain?

laskar pelangi said...[Reply to comment]

wahhhhh! jadi cikgu yeee~

nurathirahkaman said...[Reply to comment]

baguss bagus...jadi cikgu yew..:)


rexeki allah nak bagi..

kjaharun said...[Reply to comment]

untong laaaa~~~

dpt tawaran jd cekgu..

hahaha

amir aizat said...[Reply to comment]

bestnya jadi cikgu!! huhu

Wanie said...[Reply to comment]

siries ke g jadi cikgu ni?hehe..hebatlah..akak pun takde keberanian oh..haha..

peachippo said...[Reply to comment]

hehehhe..sian cikgu,cikgu rehat yeee .:P

tukang petik kelape sawit..meh rumoh cikk, bertandang2 takde org sentuh :P

ILA HonEyBuNNy said...[Reply to comment]

selamat malam cikgu ip....hehe...

penat yer cikgu..sampai habis suara..ehheh

Lea IsNaw! said...[Reply to comment]

jadi cikgu best pe
leh buli anak murid..keh3

ishiko said...[Reply to comment]

best pe jd chegu an...
bulan puasa ni xyah ngaja sgt, bg latihan je :P

arnabs said...[Reply to comment]

cikgu alif! sya da soalan nk tnya..ckgu kwin dh? hehe

tiefazatie said...[Reply to comment]

ok la tue cikgu ip!hehe

iMBobo said...[Reply to comment]

seminggu je ok kot, pengalaman tu hehe..lps tu boleh kait kelapa sawit tu balik hehehe

ABU said...[Reply to comment]

seminggu je skjapnye..terima je la.kanya lama pun hheehehe

pamie said...[Reply to comment]

cikgu tu..selamat pagi cikgu :)

said...[Reply to comment]

warghh cikgu alipp! selamat pagi cikgu! hehe

^__^

Cik Gee said...[Reply to comment]

alamak, pasni kena panggil cikgu alif la ye? hehe..

EjAt_mU89 said...[Reply to comment]

ko boleh crite r kat blog ko perasaan ko jd ckgu..
sng ke? hahaha
sbp rmai owg pk jd cikgu ni sng hehehe

ikatankasihku said...[Reply to comment]

takpe, timba pengalaman....tabik spring sikit....toing...semua keje boleh buat, mmg macho & cool..hehehe

rumah akak lom cat lagi, nanti boleh la tolong yer.. :P

Hanie_Dew said...[Reply to comment]

ish ish ish..cat rumah ngan kait kelapa sawi tlagi penot kot dari mengajar.

ke mengajar lagi penat dari cat umah ngan kait kelapa sawit.

ape pun jadi guru adalah karier yang sangat mulia. takde guru, takde la kite.

Niena Pengembara Ilahi said...[Reply to comment]

cam drama lak sambung2 hehe

suesue said...[Reply to comment]

cikgu apakah? ustaz kah? hehehe

dill said...[Reply to comment]

syok kah alif? ajar subjek ape?

dill.

Zul Fattah said...[Reply to comment]

haha..best r bro.. ko dapat jadi cikgu ganti.. keep it up bro..
u can do it.. haha..

L said...[Reply to comment]

selamat pagi cegu!! huhu

jom berdoa?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/doakan-untuk-keburukan-saudara-seislam.html

Khairil said...[Reply to comment]

yang penting boleh timba pengalaman bro!!!redah aje....hehee

Munna said...[Reply to comment]

seronoknya...ada gk pengalaman jd cikgu wpun seminggu je...ngaja bsungguh2 ye cikgu ip!

Ain Nadiah said...[Reply to comment]

da jadi cikgu skarang.. :)

Siti Suriani said...[Reply to comment]

cikgu oh cikgu. cikgu tak ley malas2. nnti ank murid ikut. hehe

syarifahsidrus said...[Reply to comment]

jadi cekgu apa tu ? waww, cikgu alif haris..haha

linda a.k.a ibusumaiyah said...[Reply to comment]

cobaan-cobaan....akak..bila payah sgt nak jadi cikgu..memang naaaaaak sgt ngajar -ngajar ni...'ip' pla tak nak yer...

buang 'M' tu...amik 'R'....muleh?....hehehe (cakap senang lah yerr?..huhuhu)

cik sakdi said...[Reply to comment]

cikgu ganti pon style. mesti murid mintak num tepon. kehkeh raye ngan awek baru.xkesah la budak kecik pon. hoho

iefa ujang said...[Reply to comment]

selamat petang cikgu!!!kekeke..xdapek den nk nolong... :P

aleen aiden said...[Reply to comment]

kau mengajar subjek ape?eh,xpatut pulak rasenye aku ber"kau2" skang nih.
cikgu ajar subjek ape?keh3

Papa Mifz said...[Reply to comment]

enjoy la anak2 murid dpt cikgu ganti...

M Fizan said...[Reply to comment]

huhu..cikgu..terbaik lar.. hari2 saya main bola.. hari2 cikgu tido..hahaha

Izzaty Ishak said...[Reply to comment]

Selamat sejahtera cikgu! :D

Err bersambung la pula?

Nor Fadila Rosli said...[Reply to comment]

hehe...best kot kalau macam tu..:)
gud morning sir ke?
ustaz? :)

[sutera kasih] said...[Reply to comment]

selamat pagi cikgu!!!hehe
ok la tu ip..(tetibe jd mak jgk panggil ip)
at least, dpt tolong cikgu & ajar adik2 kt sekolah ^^

tonaH iS herE said...[Reply to comment]

mamai punye citer la ni ye~

~SaL IjOu~ said...[Reply to comment]

Salam cikgu~ ^^

Anak Wak Mail said...[Reply to comment]

wah..cikgu!selamat menjalankan tugas..didik anak2 dengan baik ye!..:)

abglan said...[Reply to comment]

gi buat-buat sakit, amik mc seminggu he he

tia @ Ini Kisah Tia said...[Reply to comment]

wahhh cikguuuuuuuuu :)

Syuxer said...[Reply to comment]

wahhhh gila babas ko dah jadi cikgu ganti..stylo ar..gua tabik sma lu,bro..cam2 kerja ko boleh wat..ko memang jejaka berwawasan la hehe..

stuck said...[Reply to comment]

cekgu alip! =D

ika said...[Reply to comment]

tukar kerjaya lagi? waaaa...multi-tasking la alif nie...kagum2~

izfanora said...[Reply to comment]

best tue.. bagus2, wat elok2..

satu masa nanti, pasti ko rindu dengan suasana tue.. :)

Aisyah Aina said...[Reply to comment]

kau dah jadi cikgu tuh....jadi cikgu aku wehh ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top