Selasa, 5 Julai 2011

Profession sebagai pemetik kelapa sawit sambilan

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum.. 

               Sememangnya manusia takkan lari daripada terus mencari duit.. Hanya kerana ingin terus hidup didunia ini yang segalanya memerlukan duit.. Memang duit itu bukan segalanya tapi segalanya memerlukan duit, kan Mish kan ? kan ? kan ?

Kita bukan lagi manusia yang tinggal didalam gua.. Bercucuk tanam dan memburu untuk menyara hidup.. Kita kini hidup dizaman yg mana No money No Talk.. Setuju ? Sebarang bantahan sila kemukakan kemudian~ 



Oleh yang demikian, aku pn mencari jalan untuk terus hidup dikala cuti sem yang memanjang selama dua bulan ini.. Hohoo .. Tak kan nak 'pow' ibu ayah sepanjang cuti 2 bulan ni .. Malu la weyh..  Misai , janggut, jambang semua da tumbuh melata masih lagi mengharapkan mereka .. 

Akhirnya aku decide untuk memilih profession sebagai pemetik  kelapa sawit sambilan di kebun kelapa sawit ayah aku yang telah lama terbiar.. Weyh u alls jangan pandang sebelah mata je profession ni tawu tak .. Masyuk !! Harga sawit skrg dah tinggi berbanding dulu.. 

itu bukan aku.. Sekadar hiasan..

Aku sengaja taknak cari kerja yang hari-hari kerja sebab nanti tak rasa yang diri ini sedang bercuti sem.. fhm kan? 

Tapi seriusly weyh.. Tak semudah yang disangka.. Aku ingat main bola jew kene ade skill, petik sawit pn kene ade skill.. Nasib la ada ayah aku ajarkan.. (dulu ayah aku pn pemetik sawit sambilan, skrg dah bersara.. penat katanya)


Memang betul penat.. Tambahan bahaya pulak tu.. Stamina, kudrat, concentration, creativity, strong mentality semua tu perlu ada pada seorang pemetik sawit.. Tak boleh main hentam je.. Silap-silap kau yang pancit, buah tak turun-turun.. Gampang!

antara perkara penting bg pemetik kelapa sawit



Okay ape-ape pon, nak tanya Siapa layan juvana ?? Best ke ? 
Sapa kata best dia geng  Cik Alya.. Sapa kata tak best dia geng aku si Alif haris Haha.. *Mesti ramai yang tak bersependapat dgn aku kan.. Lantak lah^^ Haha




Ouh ya by the way, aku nak ucapkan terima kasih buat ujang sebab follow blog aku nih.. Hehe.. 


Blog ujang lah antara blog yang aku layan.. Entri dia best, menarik.. Kadang-kadang lucah sikit .. Haha Sorry ujang~ Peace ! no War


p/s : Petik sawit best wooh !


61 ulasan:

semutsengal berkata...

hahahaha..

pemetik kepa sawit pun ok wat !!

Mohammad Nabil Syahmi berkata...

kira gempur wira gak la kelapa sawit pon.haha

Syazwan Che Deraman berkata...

sokong bro.
jangan dok paw duit mak ayah je.
mereka memang nak bagi.tapi malu la kan.hehhe..

nice!

Unknown berkata...

heheh..juvana semua dah jadi baik

Alif berkata...

kalau aku,kutip buah sawit je la....
haha

syuxer berkata...

aku tabik spring kepada para petani..:)..

memang best melibatkan diri dalam pertanian cam memetik kelapa sawit..

bukan senang nak petik..cam ko cakap kena ada konsterasi,fokus,kekuatan tarikan dan sebagainyala..:)

Rawkzell berkata...

steady la . aku suka orang tak kesah macam ni .. keje sawit pun ok ape .. aku pun penah tolong arwah atuk kat dusun :)

kotak bulat berkata...

keje yg agak mncabar jugak kan.. takpe..yg penting cuti terisi.. :)

Unknown berkata...

wah2 ade tanah kelapa sawit sendiri. untunglah. hehe kepala sawit pon dah mahal skrg ni..

FADZ berkata...

cita2: nak jadi pemetik sawit laa sebab harga sawit skang da mahal..hehe..dan x pernah layan pun juvana tu..

syarifahsidrus berkata...

Juvana minggu ni tak best sebab warden tu jahat!hahaa...
fuiyoo, kaya la lepas ni

Ainun Nadini berkata...

dah petik berapa dah? nak satu. keje sungguh2.. :)

Tanpa Nama berkata...

Wow, boleh pula buat XD

Btw, kte ske tgk Juvana. Haha, ta nk geng dgn Alif :P

Ske sbb ade Ayam, Ayam kacak.

olen berkata...

terjah blog ujang!

olen berkata...

terjah blog ujang!

BubuBobot berkata...

HAHA nak cubalah petik sawit!

Unknown berkata...

cuty nie pon ayie petik kelapa sawit juga apa?? kehkeh btw, ayie tolong pekerja ayah jer..xpetik pon sebb tidak dibnarkan..aishhh, kalo baja2 pokok tu sudah biase..

Anif Abdullah| AA berkata...

best la juvana..HAHA

vampire's lovex berkata...

taff la naik sem nanti,buat kerja2 berstamina tinggi..hehhe

Pamie berkata...

wah..hebat hebat..blogger faymes jugak tu..huhuhu..


Aku Anak Labuan

terpatrisinarabadi berkata...

1 usaha luar biasa...skrg ni susah nak tgk dah org muda, gagah perkasa petik sawit..sekarang ramai yg petik api lighter jer adalah....mesti ayah rasa happy anak dia tolong dia...:)

Unknown berkata...

berat kerja tu bro..tapi boleh menguatkan lengan huhuhu dan besarkan otot XD

azs berkata...

Wah.. ok what keje tu.. klu takde pemetik kelapa sawit, mana nak dapat minyak masak, kan? Untung la, kelapa sawit pun mahal.. hehe..
Sy suka cite Juvana, best.. Ada nilai2 murni yg blh diterap dlm kehidupan.. yg buruk tu, blh wat panduan agar tk terjebak.. :)

Xx berkata...

Believe it or not , mira lom penah tengok lagi Juvana ni , hhaha

azwa amani berkata...

wah.. bgus2 petik sawit.. banyak duit tu ...opkos lah layan Juvana.. best laaa... sape cakap tak best dia ..tuttttttttt... huhuhuhu

Dinar berkata...

Syabas alif, tak ramai anak muda nak buat kerja tak glamor tu... Keja mulia tu, lagi pun...kalau kita tak dak duit bukan ada org nak kasi pun kan...

nurfatiha blacky berkata...

suka tgk juvana. semalam tgk. aduiii. cikguuu diaa tuh. geramm la.

Pwincess berkata...

wahh , masyukkk ;)

http://celotehsikacak.blogspot.com/2011/07/kerja-last-minute-memang-sengsara.html

tiefazatie berkata...

baek2 ye keje..hee

nie la wak n3 yg kena komen..tue

http://tiefazatie.blogspot.com/2011/07/saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

anez zamri berkata...

ye..sawit sekarang mahal..bapak mertua kite pun ade kebun sawit..kadang-kadang seminggu leh dapat rm1500 macam tu..huhu..memang untung an..selamat buat kerja sampingan :D

adwafarahin berkata...

selamat memetik sawit!
pas nie bdn ketul2 tough lah -___-"
hahaha

Unknown berkata...

Terima Kasih Sudi Baca Sampai habis
..cam kenal jer ayat tu..hik2..^_^..pemetik kelapa sawit..?biar benar..?

ain revival berkata...

hehe..kwan dup felda..dy pernah cite psal petik kelapa sawit..mcm interesting jep..xksahlaa ape2 pun..pengalaman penting~

Unknown berkata...

yeah, no money no talk.. :D

wow ujang follow ek

a letter for you
http://eleventx.blogspot.com/2011/07/dear-wenger.html

YouSOF berkata...

Pemetik kelapa sawit pun apa kurangnya, macho dan tahan lasak jugak apa.... ;D

Lama gila aku tak tolong bapak aku, biasa pun aku tolong angkut buah dengan kutip buah lerai.. hahha


Aku layan jugak Juvana, Cikgu Zakiah comel jugak kot bila bertudung..

Niena Muhammad berkata...

wahh.. best tu wat part time :D

Aisyah Aina berkata...

aku suka tengok orang petik kelapa sawit kat kampung...cam best je :D

kau tak suka tengok juvana? haish....apa la....jeles le tu botak hensem....hahahahaha

nurathirahkaman berkata...

suka gila dengan phase "NO MONEY NO TALK"

Unknown berkata...

perghh..gile bagus doe kau..aku tanam anggur je :D

ZORA berkata...

jnji kerja..:P

btw juvana best woo..

khairul akmal bin azman berkata...

kelapa sawit permintaabn tgi..
skunk yg ada kelapa swit..
da le kai kete besar.rumah yg agak selesa skit.

syahira ariff berkata...

bergaya aper org petik kelapa sawit

Wanie berkata...

selagi gaji tu halal tak kisah la keje ape pn..:)

Aki berkata...

best ape petik klapa sawit.. bukan sume orang leh wat tu.. ^_^.v..

Alya Haduri berkata...

haha, lepas ni boleh la pau aliff haris kalau dah jadi pemetik kelapa sawit yg berjaya :p juvana best laaa! hahaha!

Kotak Hati berkata...

keje ape pun x pe. janji usaha dapatkan duit! bagus!bagus!kita sokong!hoho

scya lollita berkata...

untg la ujang follow haha

ILA HonEyBuNNy berkata...

janji duit masyuk tu yang penting kan..hehe.

juvana best..;-)

Aki berkata...

best ape kait klapa sawit.. bukan senang tu.. ^_^.v.. Tak sume orang leh wat.. Heheh..

Alif Haris berkata...

terim kasih u alls support aku :)

kesimpulannya, ada jugak yg tak layan juvana .. haha geng aku! :D

tza berkata...

tak malu ni nak komen. haha

btw, tak kisah keja apa pun yg penting halal. harga sawit skrg mmg nga naik kott.

ika berkata...

okeep bagus alif~ bagus!! dpt duit blnje ika pasnie~ yeeaahhhhh~

SITI ARFAH berkata...

Tingin pulak nk cuba petik sawit. hehe. Em sy xbpe suke juvana juga. huhu

Elie Lily berkata...

jadi pemetik buah kelapa boleh minum air kelapa free2.. :)

Arpiiz berkata...

jangan curi kelapa sawit orang dah lah..hehe

cunndaa berkata...

nak try petik sawit gak, tp kat sini xde sawit...
nak toreh getah pun xde...so, petik keyboard jelah kejenye...^^

K berkata...

ape keje pon boleh , hehe XD

p/s : duit lebih belanje aku :P

Abu Bagi berkata...

eh reti ke nak harvest bua sawit..susah dowh..aku pernah gak buat..hehehe

NuSaNa NoSa 91 berkata...

bagus2.. duit gaji, kita share sama2 ea alif?? ahahahaha~ ^_^

najihah sahami berkata...

fuyyo..mmg stamina kena tinggi tu..hehe....yess..segalanya perlukan duit. nak kawen lagiiiiii la perlukan duit. hahaha

iPai berkata...

aku tak layan juvana seh .. uhuhuh

wah macam susah je kerja kat ladang tuh ..

pengalaman menarik tuh ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...