!!~ SELAMAT DATANG ~!!

"Maaf Seandainya terdapat Kandungan yang berunsur peribadi dan Kurang bermanfaat buat Pembaca. Cedoklah sebanyak mana Kebaikan dan Tapislah segala Kelemahan serta Kecacatan." -admin-

Sunday, July 10, 2011

Adab Makan di Rumah Orang Kahwin

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum..

               Asal Hari minggu je mesti ramai orang kahwin, Asal orang kahwin je mesti hari minggu kan, kan.. Lepas tu kita pergi majlis kahwin tu dan dapat lah makan free.. Kan ? Hehe

Hari ini aku nak berkongsi  tentang adab-adab makan di rumah orang kahwin,, Ini bukan idea asli aku.. Idea asalnya daripada penulis majalah Ujang.. Bukan blogger Ujang tuuu.. 


Antara adab-adabnya :

(1). Jangan komplen secara terbuka pada tuan rumah yang menu masakan tak sedap, menu sikit, air tak manis, tak sejuk lah.. Dah dpt makan free diam je .. Syukur lah.. 

haha Syrupmasin

(2). Dah habis makan tu sila la blah dengan segera jika tengah ramai orang berdiri mencari tempat duduk kosong.. Jangan u alls dok hisap rokok, borak-borak berjam-jam.. Kalau nak berbuat sedemikian jugak, Sila bawa kerusi sendiri dari rumah !


(3). Makan di tempat yang disediakan untuk tetamu, bukan di tempat makan pengantin ataupun masuk rumah tuan rumah sambil On TV.. 



(4). Makan dengan gelojoh teramat sangat macam setahun tak jumpa nasik.. Sehinggakan orang sebelah naik menyampah lalu menempeleng u alls laju-laju..



(5). Bawak kengkawan seramai 10-20 orang yang tidak dijemput oleh tuan rumah dengan alasan ingin berteman.. 



p/s : Sape yang makan cili dia lah yang terasa sensasi kepedasannya .. Haha Adios !




Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

75 Suara Anda:

najihah sahami said...[Reply to comment]

haha...pernah jumpa kes yg last tu. datang kenduri bawak abeh semua kaum kerabat, mak mertua, besan, biras semua lah. anak jiran pun duk angkut. aduhai..mulianya...:)

Syuxer said...[Reply to comment]

hahahaha..memang ada situasi kat atas tuh berlaku bro..:)..

aku makan slow gila weh time kenduri..padahal kat umah cam sebastian vettel kahkahkah..hipokrit gila..

pamie said...[Reply to comment]

kahkahkah..sirap..haha..penampilan istimewa nampak nya beliau kat entri ni..

point no 3 tu takleh blah..haha..

Alif said...[Reply to comment]

bila aku nak kawen ni..haha

Nurnajwa said...[Reply to comment]

Hahahaha XD

Mcm2 hal tetamu skrg ni. Kesian syrupmasin ;>

ChaCha said...[Reply to comment]

bwahaha..yg bwk ramai tu mmg xle blah..hahaha

cucu umie said...[Reply to comment]

kehkeh..alamak sellu ayie memang suka bawak kawan pergi kerja kawinn nie..tpy kawan yg kenal shjeah..hehe

Aisyah Aina said...[Reply to comment]

aduh...pedas2...hahaha

Judiene said...[Reply to comment]

Hahaha.
Kalo yang komen secara terang terangan tu memang nak mintak lauk penendang la tuh.
Da kasi makan free boleh pulak nak komen.
Kalo ade yang pernah buat tu memang tak taw nak cakap ar.
LOL!

Papa Mifz said...[Reply to comment]

kadang2 gua pun kalo dah hbs mkn lepak je lagi kat meja makan tuh...story2 ngan member2 dulu ke...hehe

azwa amani said...[Reply to comment]

lawak laaa...ohh tu gambar kereta upenyerr..huhuhu..

apik pehe said...[Reply to comment]

hehehe..molek sangat la tu..amik makanan..pastu selamba jer g kat ruang tamu bukak astro...hehehe

Anak Wak Mail said...[Reply to comment]

masa rumah aku buat kenduri dulu..ada 2 orang lelaki ni duduk dalam rumah,,makan kacang..pastu bersepah kulit kacang kat atas karpet..sampai hari ni jadi misteri siapa diorang..

Anak Wak Mail said...[Reply to comment]

masa rumah aku buat kenduri dulu..ada 2 orang lelaki ni duduk dalam rumah,,makan kacang..pastu bersepah kulit kacang kat atas karpet..sampai hari ni jadi misteri siapa diorang..

muhamad hanif said...[Reply to comment]

AHAHAHHAH,


baik ajak mmbe satu lori je kn ?

ABU said...[Reply to comment]

hhaha tips yang bagus..betul tu. pegi tempat orng kawin pun kena ada adab kan kan

IMANSHAH said...[Reply to comment]

makan2 seronok

-:Misz ayiEn:- said...[Reply to comment]

hmm btol tue! pling tertarik dgn adab no.2 tue..memang fakta pling betol sekali..
hisap rokok dkt tmpt org mkn? hmm x sesuai btol..

cunndaa said...[Reply to comment]

semua diatas cunndaa setuju..

cunndaa law kat kenduri makan skit je..^^

raider150 said...[Reply to comment]

sedap xcedap tu belakang kira bila dijemput pergi jer lah....x gitu tuan besar.....

Miscellaneous Smiles said...[Reply to comment]

ak terasa kepedasannya..hehe

J.Syazwana said...[Reply to comment]

saya suka komplen makanan tak sedap dengan mak saya jek. hihihi :P

syrupmasin said...[Reply to comment]

haha..asal name aku naek nih?? haha..nomor 2 la selalu dibuat :D

delarocha said...[Reply to comment]

haha, betul betul betul

Kotak Mancis / S_Basri said...[Reply to comment]

setuju la... hahahhaaa... paling sakit ati ada yang punggung letak gam... sekali dia duduk xmau bangun dah... xingat lgsg orang blakang nak makan pulak..

( jom klik ) ( jom klik ) ( jom klik )

Cik Teddy said...[Reply to comment]

haha..mkn smbil tngok nora elena?x malu btol kalo mcm tu..hik3

syarifahsidrus said...[Reply to comment]

haha,betul2. overla kalau bawak orang sampai satu batalion tu

tiefazatie said...[Reply to comment]

haha..kelako..tp ada kot kan org buat..but not me la..hahaha

Niena Pengembara Ilahi said...[Reply to comment]

heheehe cam penah wt cmtu jer hehehhe

Bluewendy said...[Reply to comment]

gagaga..muka selamber dek jek wat cam tuh kan.. mau org ingt org gilo..hahaha.. terkena ko syrupmasin.. haha..:P

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...[Reply to comment]

Haha..perlu gak tahu nih..even takpenah lagi ah buat camnih..ade tak org makan kat kenduri, makanan sedap giler pastu mintak bungkus? haha.. :D

cik najihah said...[Reply to comment]

selalu geram yang duduk lame2 tu..x nampak orang lain yang baru nak makan ok tunggu2..
ape da

azs said...[Reply to comment]

hahaha.. adakah ia inspirasi dari pengalaman sendiri? hehe.. mcm pernah buat je.. heheh.. :)

Khairil said...[Reply to comment]

haha..aku suka le dengan entry ni..terbaik!!!

TYNTHA LANA said...[Reply to comment]

hehehe, comey2. Yang no 2 tu, jangankan umah org kawen, budaya bangsa tercinton ku gamaknya, makan kat mana2 pun, da habis tu..boleh blah tak cepat2?hahahaha. kalau takda org takpa.. ni dah nampak rmai org, saje..memg sengaja je kan dok lepak, pastu merokok, pastu sembg macam ayam bertelor sebijik,tpi riuh sekampung..bengang spesies camni.hahaha

Cik Azizah said...[Reply to comment]

yg no 2 tu paling geram..org ramai nak duduk tapi dorang masih leka borak2 duduk lama2.kesiann tau org yg nak makan tu..huhu

belog|amiyo said...[Reply to comment]

hahaha. tergelak aku baca. terbaik lah. walaupun suka2 tapi entry ini memberi nasihat yang sgt best. haha

Terbelog said...[Reply to comment]

ha3
btl jugak tu
tp no 5
aku selalu buat
tp x la 10-20 org
eh..terfolow la.

Noh Kodiang said...[Reply to comment]

harharhar...lawaks n menarik...

Arpiiz said...[Reply to comment]

haha, betul tu.. tapi ada ke orang yang buat macam tu..??

Nurasyiqin said...[Reply to comment]

ahahaaaaaaa...lawak giler..nak tnyer ada ker orang datang kunduri kawen wat cenggitu??malang tol tuan rumah tu dapat tetemu cenggitu..hahahha

Ain Nadiah said...[Reply to comment]

hehe glemer syrupmasin..

GaRy™ said...[Reply to comment]

sumpah aq suka ngan cara penyampaian ko... ayat bagi isi entri, gambar tuh untuk buat isi tuh jadi lawak... i like!!!

+_Miss.Jannah_+ said...[Reply to comment]

haha, ini memang TERBAIK dari ladang punyaaa..

tapi.. ada lagi satu Aliff kena tambah kot.. kalau sekarang ni kan ada open karoke kan? Jannah pernah nampak ade geng ni buat kenduri tu mcm konsert dia je.. dari awal sampai abes kenduri, memang muka diorang je :p

*tak sedap, tapi layankan je la dengan senyuman terpaksa ikhlas..hehe

laskar pelangi said...[Reply to comment]

Wahhhhh! betul tuu=D jangan merungut benda free =D

Bro ahmad said...[Reply to comment]

wahhh adab gi kenduri,,bagus2 jangan bawak plastik bungkus lauk wkakaka XD

Wanie said...[Reply to comment]

ye, pandai2 la jage adab bile g majlis org..
jangan buat mcm majlis sendiri lak..:)

mawar puteh said...[Reply to comment]

HAHA! kelakar abeh..buat2 muka tak malu..

zureen said...[Reply to comment]

zureen selalu buat no.3 tu.. hahahah! lagi-lagi kalau ada main bola.. ;p

misspurple said...[Reply to comment]

suka post nie !! haha adb2 yg bgus :)

misspurple said...[Reply to comment]

suka post nie !! haha adb2 yg bgus :)

shafmechy said...[Reply to comment]

pergh..kesian tuan rumah klu bawak member ramai mcm tu

sergeant keroro said...[Reply to comment]

haha, nice!! XD

p/s : no 1 tu selalu buat :P

vampire's lovex said...[Reply to comment]

yang blah lepas habis makan tu betol...dah habes makan,balik la kan,org lain pon nak makan jugak haaaa...hahaha

Anif Abdullah @Mr AA said...[Reply to comment]

entry kali ini mendorong aku untuk terjun bangunan~wahahah.. err..encik syrup pon terkene..:P

alyaclumsy said...[Reply to comment]

haha, klu kat umah org mmg tak mkn dpn tv lah :p klu umah sndri, mkn mesti kena dpn tv, hahahaha :p

myhatiku said...[Reply to comment]

haha..suke ati je..melampau namenye..aha:D

syahira ariff said...[Reply to comment]

hahahaha yg last tu sengal ah
tringat dulu dulu aku penah tumpang kwn aku mkn gulai
segan wooo mkn x diajak

ZORA said...[Reply to comment]

hahaha....terase skit2 la...:P

Scya Lollita said...[Reply to comment]

sebenarnya kau yang buat semua ni kan kan kan?

aleen aiden said...[Reply to comment]

aritu makan lauk kenduri,perut dserang cirit birit secara melampau.abeh 1 kampung kene.klakar juga bile pikir2 balik.hahah

Fiefy said...[Reply to comment]

entry ni mmg MELETOPS. btw, i like !

nurathirahkaman said...[Reply to comment]

heheheheh...nama pun makan free redha jelah...complen banyak lak..heheheheh sebab tuh tiyah ta suka pegi kenduri...takut jadik kes kes mcm neh r..:)

ghost writer said...[Reply to comment]

asal nak kawen jer mesti jemput makan..dan bab makan nih biasanya aku makan sambil lewa.maksud aku,makan dengan tak pandang kiri kanan..malu siut..nanti ada orang kata."dia nih datang nak makan jer"...huahua!

ika said...[Reply to comment]

hahaha~ kelakar la! tp ika nk tgk nora elena jgk la kalau tgh mkn nnt...leh x? :P

hazwani yusof said...[Reply to comment]

selalu jumpa tetamu yang jenis duduk lama-lama sambil borak2. kalau orang mcm tu memang hangen :D

sudeh said...[Reply to comment]

HAK3 !
sampai nak bawak balik kerusi tuh memang melampaauu ar kann
dah bg makan free , kerusi meja pun nak hangkott hak3

Cik Jannah said...[Reply to comment]

HAHA. yang last sekali memang lawak..

She's Gee said...[Reply to comment]

yang nombor tiga tu... pernah terjadi di rumah gee... muahaha.. tapi tetamu kan, buat tak tahu je la haaaa... ^^

zZzattyy said...[Reply to comment]

haahaa... selalu gak lah TER-buat yg mcm num 1 & 2 tu~ hehe :D

saiazuan said...[Reply to comment]

hehe nsb x makan cili ;p
slalu dtg, mkn balik.. :D

atwr #4 on release
http://eleventx.blogspot.com/2011/07/atwr-comic-4-budak-budak.html

YOUsoF said...[Reply to comment]

Waa'alaikumsalam.

Aku panggil ko Ares boleh ke bro? ;D


Hahha nasib baik aku tak pernah terminum Syrupmasin lagi..

Siot sungguh la siap layan Nora Elena comel tu.. dah dekat pukul 7 pun tak reti nak belik ke. hahha.


Nasib baik aku makan cendol, maka aku rasa kemanisannya Res.. ;D

SweetLikeWhat said...[Reply to comment]

bagus entri nie..yang paling tak best bile yg dah habis makan tak reti-reti nak bangun..huhu...

Gua Tertidur said...[Reply to comment]

hahaha..pecah perut baca n tgk lukisan kau ni bro..next time gua pon nk melukis ah!

iPai said...[Reply to comment]

uhuhuh .. bagus ni .. kadang2 kita tak beringat nak berpada2 nak g kenduri ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top