Isnin, 25 Julai 2011

Aku rindu Nenek..

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum..

            Masalah o0h masalah .. Kau memang tak habis-habis ganggu hidup aku kan .. Err bunyinya mcm banyak betul  masalah aku kan.. Haha .. Abaikan saja ayat keluhan aku tu..

Hidup Kene kuat bro,

Hidup mesti Happy go lucky bro,

Hidup ni memang tak lari daripada masalah,

Tiap masalah itu ada jalannya,

Kesukaran dan rintangn hidup itu mematangkan kita,

Errr ,, Takkan aku dah lupa dengan ayat-ayat motivasi aku sendiri pada kawan-kawan aku ketika mereka memerlukan khidmat motibasi aku ? Kepada sesapa nak khidmat motivasi, boleh la sms ON NASIHAT ke 3434.. Haha.. okay tak lawak pn..

Dikala diri ini kehilangan motivasi, diri ini memerlukan sokongan orang lain dari belakang untuk melahirkan semula motivasi itu.. Pada aku, tempat aku mengadu ade 4 stage :

  • Stage yang pertamanya mestilah Allah tempat aku mengadu .. Dia tak pernah tinggalkan aku walaupun aku sesusah mana.. TQ Allah


  • Stage ke-2  tempat aku mengadu  ialah ibu aku, ayah aku,.. Antara ibu dan Ayah mestilah ibu lg best, ibu lg memahami anaknya ini.. Syukur alhamdulillah aku dikurniakan ibu bapa yg best..


  • Stage ke-3 tempat aku mengadu ini dah takde orangnye kat dunia ini.. Nenek sebelah ibuku, Al-fatihah buat arwah..

  • And the last stage baru bestfriend aku, sahabat handai dan kawan-kawan..



Entah kenapa pada petang kelmarin, hati aku mengajakku kesana .. Kesana tempat persemadian nendaku tercinta.. Aku capai helmet, kunci motor dan terus bergegas kesana.. Aku pergi sendirian..

*************************



Sungguh hening suasananya.. angin sepoi-sepoi bahasa ,cuaca redup.. Walaupun hanya terdapat rumah-rumah bertiang dua disitu, tapi suasananya cukup nyaman, indah, dan cukup menenangkan jiwa.. 





Baru ku tahu mengapa hati ini mengajakku kesana, dia merindui  orang yg dulunya pernah menjaga, mengasuh dan mendidik diriku ini menjadi manusia .. 




Biarpun yg tinggal hanyalah dua nisan, 

Tapi cukuplah untuk mengubat rindu hati ini dgn kunjungan dan ayat-ayat suci Al-Quran buat dia disana... 
cukuplah untuk mengubat rindu hati ini dgn mengadu di atas makamnya .. Harap dia bisa dengar aku..





Dikala hatiku  mengadu , dadaku sebak, air mata jadi penemanku.. Aku biarkannya mengalir membasahi tanah makam .. Biar dia tahu aku sangat rindukan dia .. Perlukan dia .. 

*****************************

Alhamdulillah, kini hati aku sedikit tenang.. Terima kasih nek =) 

Sebab itu arwah tetap menjadi orang yg berada di stage ke-3 tempat aku mengadu walaupun dah 3 tahun 2 bulan 5 hari dia pergi meninggalkan kami........ Aku yakin dia juga merinduiku disini..


p/s : Tak salah kan laki gugur air mata .. 


81 ulasan:

ezzu berkata...

btol tu...kalu dgn ibu lebih memahami jiwa kita...tp ezzu dh xde tempat utk mengadu selain ayah...lagipun nenek ezzu pun dh xde...eerrrmmm,m

najihah sahami berkata...

tak salah pun alif. mish kesal sikit sebab tak sempat nak jenguk kubur arwah adik b4 gerak pegi pahang. teringin nak pegi sana. tapi takut diri tak kuat.

seronok kan mengadu ngan orang yang dah tiada. Mish pun rasa lega bila buat macam tu.

be strong alif.


:)

Anif Abdullah| AA berkata...

ak paham..itu tanda airmata rindu k....ingatlah orang tersayang walau dimana kita berada *cas motivasi gak :)

ZORA berkata...

sedih....:'(

Unknown berkata...

setkt nie nenek ayie still ad lagi cuma atok shje yg telah kembali kerahmatullah..walopon mereka sudah pergi..kita kne sentiase ingt lidah kita haruslh sentiasa basah untuk membacakan surah bt mereka agr roh mereka tenang..incya-Allah seblom puasa memang nk pi kubur atok ayie..

Careila berkata...

be strong alif..
kami yang brada di stage 4 sentiasa ada untuk kamu..(harap dapat senyum sikit..)

Karya Hati berkata...

tak salah lelaki menangis. moga rohnya ditempat dikalangan orang beriman.alfatihah..and be strong bebeh!

vampire's lovex berkata...

al fatihah untuk arwah nenk kau..

be strong,life must go on... apa2 yg jadi,mematang kan kita...

memang skrg musim down ehh..huhu aku pon sama..waaaaaaaaaaa

cik pha berkata...

Allah tak pernah tinggal hambanya sesaat pun.DIA tempat kita mengadu walau sebsar mnapun masalah kita insyaAllah ade jln penyelesaian..alftihah buat nenek..

atai berkata...

tak salah pn. be strong k!

kalau sy, sy rindu arwah atok sy. dia lagi fhm drpd nenek. kalau sedih2 kdg2 teringat kat atok and terasa dia ada dekat sebelah. :)

terpatrisinarabadi berkata...

Al-Fatihah, ......Biarlah dia bersemadi dgn tenang di sana..kita yg hidup ni perlu tabah dgn segala ujianNYA....

*Lelaki pun ada hati & perasaan, tak slh menangis bersebab...& jarang ada anak lelaki skrg rapat ngan mak ayah diaorg....tabik sping kat alif...toing!

Anak Wak Mail berkata...

semoga nenek awak berada dikalangan orang-orang beriman..i.Allah..=)

Shila berkata...

nah tisu...

tp jangan buat lap air mata..

buat lap ingus je..ok..

Tinta Lana berkata...

Alif..kamu berjaya buat hati lana sayu dipagi isnin ni..

Al-Fatihah kepada yang telah pergi..

Zul fattah berkata...

relex bro.. aku ada lg la.. nk mengadu cari la aku.. ni no aku 999.. ko call jew. mesti ada org angkat..
haha..
Be strong k.. my Allah with u

iPai berkata...

tak salah bro .. alfatihah utk nenda bro ..

syuxer berkata...

kau pun sudah watkan air mataku gugur jua membaca entri neh..aku miss my arwah ibuku,bro..:)..tq bro kerna buatkan aku teringatkan padanya..

jadilah anak dan cucu yang baik ye..

Unknown berkata...

al fatihah buat nenek alif
tak salah lelaki menangis
korang pun ada perasaan kan?
masalah memang sentiasa ada
tiap org ada masalah tersendiri
jadi,selesaikan dgn cara baik ok..
take care..*_*

cunndaa berkata...

smg roh arwah nenek aman disana...
kita yang hidup, teruskan hidup dan berdoa untuk mereka yang telah dijemput Ilahi...

ika berkata...

tak salah pun...lelaki yang menitiskan air mata adalah lelaki yang tidak ego dan tidak mementingkan diri sndrik...:) jgn sedey2 tau...yg pergi tetap pergi...yang tggal teruskan kehidupan...^^,

BubuBobot berkata...

suka lelaki yang menghargai seseorang dalam kehidupannya. Al Fatihah untuk arwah nenek.

syarifahsidrus berkata...

rasa bertuah sebab nenek ada lagi..
tabahkan hati ye

Liyana Zahim berkata...

Huu mised my atok too.. Due2 mninggal dpn mata.. Both sides of my mom n dad.. In fact, mati itu pasti. Yg dah pergi hanya mharapkan doa yg msh bernyawa.. Keep on praying.. Al fatihah~

semutsengal berkata...

Cik alif kan badan ketak, mesti mau kuat maa..


tak gangster lah mcm ni..


AHAHAHAHAHHA

Unknown berkata...

alfatihah untuk arwah nenek....semoga tergolong dlm org2 yg beriman...

nurul berkata...

tugas dan tanggungjawab kita mendoakan yang telah pergi..-)

mikeyvio berkata...

wah..nenek sya sblah ibu, sgt baik!! superb!! tp da xde...:(

= d = berkata...

sentiasa doa kan dia..
semoga roh nya tenang..
dan jauh dr siksaan kubur..
amiin..

misspurple berkata...

nsa lagi rapat ngan abah =)
err..mslah 2 mngajar kita erti hidup.. =)
airmata utk 2 mmg xslah kalo alif titiskan =)
al fatihah..smoga roh dccuri rhmat NYA =)

milo berkata...

huhu sedihnye...saya tak kenal sangat pun nenek at both sides. dua2 meninggal time kecik. papepon, semoga roh nenek alif tenang & bahagia di sana .amin :)

Tanpa Nama berkata...

tak sempat rase ksh syg nenek;(

Tanpa Nama berkata...

Atok kte dua2 dh takde. One of them syg btol kt kte :')

Al-fatihah utk mereka semua, sabar ok.

Unknown berkata...

setiap insan ade tempat2 yang khusus untuk mengadu.. dan mengadu tu adalah jalan terbaik untuk lepaskan tekanan..

tapi jangan mengadu domba ye...huhuhu..

al-fatihah untuk arwah nenek alif haris..

Iefa Ujang berkata...

stiap yg hdp psti akan pergi.hadiah trbaik,ialah doa yg xpenah pts dr kta buat dia yg telah pergi.alfatihah tuk arwah nenek en.alif...

Unknown berkata...

adoii sedeh lah pulak aku bace entry kau nih doe..

ishiko berkata...

setiap kali kita teringat atau rindu org yg sudah tiada, sedekahkan al-fatihah.. itu lebih bermakna ^^

azwa amani berkata...

taks alah kalau menangis.... :) errmmm tibe2 rindu pada arwah mak..

Tanpa Nama berkata...

semoga arwah nenek aliff ditempatkan di kalangan orang yang beriman.
i'm sure she'd miss you too
:)

SITI ARFAH berkata...

Terbaik, bg laki yg ggur air mata. :). Moga roh nnek awk dicucuri rhmat dan trglong dlm glongn para solihin. Aminn .

::ini belog saya . cinta hati saya:: berkata...

kuat oh kuat

kuat semangat ye alif

memang tak salah pun gugurkan air mata .

memang ibu de best . selalu paham kita

hargai lah mereka selagi ada

:)

shedameor berkata...

airmata tu menenangkan jiwa :)

azs berkata...

Sama2 berkongsi rasa.. Bila hati rindu, ia takkan berbicara, hanya melakukan apa yg ia inginkan.. Al-Fatihah buat arwah nenda Alif Haris.. Kami di last stage tetap berdiri di belakang walau apa pun yang terjadi.. Itu gunanya sahabat.. Kuatkan hati dan harungi dgn tabah.. Air mata yg tumpah itu tanda kasih sayang dan kerinduan..

Hans Hanis berkata...

sedih baca entry ko
apa2pun banyak2 berdoa pada mereka2 yang kita sayang
:-)

kotak bulat berkata...

T_T ..
ok.. kb rasa sedih gak ni..hummm.

Unknown berkata...

wa tabik sama lu...kubur atoks n neneks wa suma jaoh2....paling sekat 1 setengah jam baru sampai...kat dunia ni takda sapa pon btol2 kenal aku...huhuhuhuhuh

nurfatiha blacky berkata...

suka bace entry ni. jadi penguat semnagtt. yang first pasal mengadu kat allah. :)

Alif Haris berkata...

ezzu- hehe betul tu ezzu .. hurmm sama lah kita ~

najihah sahami - terima kasih mish fhm perasaan alif cmne .. huuhu ..

mish pn be strong k :) kekuatan itu perlu kita bina mish , bkn kita tunggu .. mula lah menerima itu dgn hati terbuka .. :)

Anif Abdullah| AA -thanks bro :)

ZORA - :'(

cucu umie- hargailah mereka semasa hidup dan selepas ketiadaannya :)

Nor Fadila Rosli -terima kasih ila :)

Tanpa Nama berkata...

ala alif..
dont nangis2, xmacho r..
kita yg hdup ni msti kuat,
nenek alif msti nk tgk alif hepi kan :)

Arpiiz berkata...

al-fatihah untuk nenek awak tu..

Unknown berkata...

semoga dikalangan orang yang beriman..amin, doakan mereka yea

[sutera kasih] berkata...

sebak baca entri ni..

semoga awk tabah dan kuatkan smgt k alif..

Abu Huzaifah berkata...

al-fatihah ... be strong... pengubat rindu... suatu hari kita ke sana jugak... :)

Unknown berkata...

banyakkanlah sedekah al-fatihah kepada yang sudah tiada..semoga roh mereka dirahmati Allah..aminn...

K berkata...

tak salah pon :)

p/s : aku baru buat entri sal susah hati, haha XD

Unknown berkata...

muhasbah diri apabila mengigati seseorang yang telah pergi..it seem so hard to accept it..tapi kena la tabah..tambahan pulak jika dia yang pling dekat..menangis tuh terapi jiwa..:)

Terbelog berkata...

erm.. :(

lilypelangi berkata...

Allah tak kan menduga hambanya lebih dari tahap keimanan hambanya . sesungguhnya Allah maha mengetahui.

Jangan lari dari masalah ye alif sebab lari dari masalah merupakan satu lagi masalah baru .

lastly , al-fatihah buat nendamu tersayang

shamyheart berkata...

be strong

Unknown berkata...

gua harap lu tabah bro..teringat plk kt nenek gua..die selalu marah bapak gua klw bapak gua marah gua.., :(

nurulain1011 berkata...

tibatiba rindu kat wan =_=

abglan berkata...

al-fatihah ... be strong...

Unknown berkata...

alif...takper la tu..kiter tahu dia pon rindu kite...huhu.

kuatkan hati tu yer...
kitorang pon sentiasa jer ader kat belakang...

Tanpa Nama berkata...

alfatihah..rindu opah n nenek..

imsak tue ape??

Azri Fathurrahman berkata...

memang tak salah kalau laki nak nanges .. lebih2 lagi dalam hal family ni . sabar oke.. weee~ ^.^V

Alya Haduri berkata...

tersentuhnya baca entry ni :'(

waniehalim88 berkata...

huhu..takpe, yg 1 2 & 4 ade lagi kan..
semoga tabah ye..

izyan yasmin berkata...

be strong alif :)
doakan dia selalu .

kajaharuna berkata...

kadang2 perlu gak motivasi diri sendri..

nice :)

Aisyah Aina berkata...

sabar ok...sedekah al fatihah selalu :)


lelaki menangis? ok je kot...adik lelaki aku hari2 menangis...haha

Oh Lady berkata...

hurm me too rindu kat arwah bonda... bekalkan dengan ayat2 yassin, al-fatihah..

Unknown berkata...

even da lame , takziah ya alif
saba keyh , doakan dia selamat kat sana

Aleen Aiden berkata...

org kabor,if u want rainbow u gotta have 2 put up with d rain.heh~

teha berkata...

waa.. sy rindu arwah nenek saye :(

Alif Haris berkata...

terima kasih kwn-kwn semua .. :)

anez zamri berkata...

baca entri ni tetibe rase rindu sangat kat arwah atuk.. :(

Aimifiqa berkata...

samela~ rindu dgn arwah atuk dan nenek~ dua2 belah ibu dan ayah tiada lagi di muka bumi ini. sgt sedih~

YouSOF berkata...

Eh apsal aku terringgal entry ni ek..



orang yang takda masalah dalam hidup tulah maaslah paling besar Lip..


pandai² la handle, smua pun ada penyelesaiannya. Aku pun selalu ngadu kat mak aku, ngan bapak aku mcam segan sikit.

tak salah menangis, asalkan boleh buat kita lega...

Al-fatihah tuk mereka di sana..

Tea Dno berkata...

tea sayang nenek tea juga. :|

Tanpa Nama berkata...

saya pun rindu nenek saya :/

Abang Pasrah berkata...

Saya pon baru kehilangan nenek 12 Mac lepas,,dah hampir sebulan,,sebak baca web ni,,Mak aq x jaga aq mcm nenek aq jaga, rindu wan !

STF berkata...

Aku pun sama .... Teringat Arwah nenek lah...cari2 dalam google jumpa blog ni...sebijik dengan apa yg aku rasa skunk...TQ for sharing

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...