Selasa, 26 Julai 2011

Facebook Bukan Tuhan !

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum ..


             Facebook bukanlah nama yg asing lagi bagi kita, melainkan orang itu adalah makhluk asing, mungkin dia tak tahu apa itu facebook.. Tapi sesetengah makhluk asing / alien ade yg tahu ape itu facebook .. contoh mcm alien yg bernama Sarjan Keroro  ni,,, Haha .. Ternyata beliau alien yg maju !

Berbalik kepada titik utama, facebook adalah satu laman sosial yg popular selain twitter, tumblr dan lain lain lagi.. Apa yang menjadi isu sekarang ialah ada sesetengah individu ini menjadikan facebook tempat luahan perasaan yg utama.. 

"Aku rindu dia, dia rindu aku ke???"

"Aku frust lagi,huhu, T.T"

"aku single lagi buat kali yg ke-100,"

"Aku jatuh motor terlanggar semut,"

"Saya lah jantan paling macho kt bumi ini,"

"Jiwa kacau, jangan ganggu huhu ,"


Pernah tak nampak ayat ini kat status kawan, ataupun diri sendiri pn pernah buat mungkin.? Pernah tak Najwa ?? *(Jangan kecewa dgn saya lg tawu =D haha)  
Jangan tipu, aku pon pernah TERbuat status camtu, 

Kalau sekali sekala mengadu tu takpe, ini kalau setiap bende yg terjadi dalam satu hari tu dia nak post kat facebook ,ha itu penyakit namanya,, Ditinggal bf / gf mengadu kat facebook,  Perut sakit nak berak mengadu kat facebook, Jiwa kacau  mengadu kt facebook, beli spender baru nak cerita kat facebook, semuanya nk mengadu kat facebook... Apakah !?



Orang pn lama-lama naik boring tengok status luahan perasaan kecewa ditinggal kekasih,,, 

Ye la bak kata orang, luka kekecewaan ditinggal kekasih ni  memakan masa selama 1001 mlm nak sembuh .. HuH ! 
Jadi bayangkan lah selama tu la die post ayat-ayat jiwang dan sedih .. ! Berbual dow aku ! (*cilok ayat syrupmasin)






Aku tertarik dengan kata-kata salah seorang senior sekolah menengah aku dulu,, Facebook bukan Tuhan !




Bila kita sudah tiada rahsia akan apa yg ada didalam hati, nescaya Kemanisan berkongsi rasa dengan Ilahi akan berkurang nanti,..  Setuju tak Ipai, Anif, Alif ismail Ila,  chemay ??


credit- Senior aku yg bergelar "Abe" di Sambest suatu ketika dulu..



p/s : Tak perlu mengadu pada mark Zuckerberg =)



102 ulasan:

Asyila Zainuddin berkata...

setuju! mengadu kat Allah yg paling berkesan.. at least jadi la tenang sikit ati tu.. tak kusut kepale.. :)

azwa amani berkata...

kalau semua benda nak diceritakan dlam FB, dimana privasi diri kita ??...

kadg2 kita tak sedar yang kita dah malukan diri sendiri dikhalayak ramai dengan menceritakan hal peribadi...owhh tak best nyerr

nanad berkata...

Betul! Setuju Sangat! Status tu terbaikk ;)

Tanpa Nama berkata...

sokong gileeee.

Unknown berkata...

Alamak, kau lambat ah weyh..aku baru je repot kat mark zuckerberg tadi.. :P

Anis Adila Aris berkata...

saya suka la entry ni :)
sangat setuju

BubuBobot berkata...

sukeeeeeeeeee!!!!!!!

Chan berkata...

Allah senstiasa ada. Facebok takde kalau tenet lembab. hahaha

iPai berkata...

wah trima kasih sebab tag kat situ ...


no offense tapi kurang nampak kat orang2 dah dewasa, tapi nampak yang muda-mudi .. ala2 remaja laa ...


mungkin sebab masing2 nakkan perhatian ..


sebab aku sendiri pun penah buat, dan bila baca balik, aku tertanya kenapalah aku cerita kat dalam tuh, padahal malukan diri sendiri .. tuh pendapat peribadi kot ..

lain org, lain tujuannya kan ..

iPai berkata...

thanx for the tag .. takut aku kalau tak sempat datang sini .. trimas ^_^

cik pha berkata...

betoi2 aku tgok sttus semua emo,sedih la itula..bek letak sttus y leh wat orang ingt mati..sttus kesedaran leh tambah pahala yaa dak pak alip..?

Anif Abdullah| AA berkata...

uik,namaku disitu..TQ ^^ Setuju dengan senior kau tu alip..skunk saluran terlalu terbuka..Sikit-sikit nak share dlam Fb.So,kurang-kurangkan laa. Pergh,boleh berbual dow.. HAHAHA..

shafmechy berkata...

betul tu..kdg2 meluat gak kn...semua ngadu

Unknown berkata...

betol cakap alif..hehe i like it ayie pernah bt mcm gitu but lama2 fikir juga..nothing can chge when we write at facebook..better berdoa pada yg kuasa..

arnabs berkata...

huhu stuju dgn entri ko..
skrg ni rmai yg skit2 mgadu kt fb,,aishh..(ckp kt cermin)

K berkata...

stylo bro, hehe XD

banyak backlink :P

thanks!

p/s : mark zuckenbeg tak paham pon, tak perlu nak mengadu kat dia XD

Wanie berkata...

hmm, betol jugak kate kawan ko tu..
aku skang facebook just bukak tengok notification yang penting, status tak rase nak update pun..orang pun leh naik nyampah klu kite dk luah perasaan kat situ..hehe

CikTeddyCorner berkata...

wah..superb la ayat die,,kalo nak share boleh?hik3

Liyana Zahim berkata...

Haaa.. Btol la senior tu tls.. Hi senior.. Jum datin.. I lanje u sikret resepi u nk kek prise ape? Eh..

Sy hanya post2 bnde yg berilmiah di pesbok.. Sekian shj.. Statement ini tipu maka ia terbatal..

Syazwan Che Deraman berkata...

hehehe..aah..sokong..dulu kan..masa awal awal ada facebook..selalu mengadu kat facebook..post macam macam..tapi sekarang..dah jarang post!.nak post, kena fikir dua kali..

Unknown berkata...

petik name aku tuh..haha..berbuall..errmm..betol jugak kau..aku selalu jugak luah2 dekat fb nih..ececece :D

syarifahsidrus berkata...

betul2, tak payah guna FB nak mengadu, tulis semua benda. nanti hilang privasi dan indahnya mengadu pada Allah kalau asyik 24/7 mengadu dengan FB tu

Unknown berkata...

walaupun nama tak disebut...saya setuju sangat dengan anda..:)

IMANSHAH berkata...

idok le teman taksub sangat pada FB

Karya Hati berkata...

yup! yang lebih berahsia itu, pasungkan dlm hati dengannya.

Alif berkata...

sapa makan cili die terasa pedas...

nurshaf berkata...

betullah, fasal fb ni memang tak boleh disangkalkan, saya sendiri baru tadi menangis sebab fb, kalau seseorg tu pandai gune medium ni, maka bagi faedah pada dia, kalau sebaliknya, boleh buat musuh, dosa. = lagha jadiknya.

apa2 pun, semua dikawal oleh manusia yang menggunakannya

Leeza berkata...

Suka entry ni...FB bukan tuhan, x perlu luahkan segala-galanya ....hehe
thats why, miss delete je akaun tu =p

semutsengal berkata...

kahkahkah,

aku pun menyampah bila sttus beremosi mcm tuu..

Unknown berkata...

nasib bek alif tak aktif sangat FB...

Unknown berkata...

nasib bek alif tak aktif sangat FB...

Unknown berkata...

nasib bek alif tak aktif sangat FB...

lilypelangi berkata...

setuju bebenor gn hang ! :D


muak bace status kecewa2 nie .

tak makan la, sakit la ape la .

lau skali skale tape ag .

lau da selalu sangat memang buhsan . huhu

nurul berkata...

thanq alif -)

Abu Huzaifah berkata...

ada org ske dan ade org tak ske... aku letak status sekadar beri salam je... hehehe... Facebook ni CIA punya program.. so.. semua maklumat trus smpai kepada mereka... pnah dgr?? hOhO

Luz Claritta berkata...

skali skale tape. tp klw da tiap2 ary, mmg sy remove frenz jeh. rimas. buad penuh home je dgn mende2 luahan hati gitu. aisshh :) sy mmg kejam. huhu

Tim Cik KupuKupu Ungu berkata...

alahai terasenye =.=..
salu ngadu kat FB..huhuk.

tapi ngadu juge kat Tuhan.. <3

Fie Jaafar berkata...

saya suka entri ini :)

Fie Jaafar berkata...

saya suka entri ini :)

shedameor berkata...

suke entry ni :)

misspurple berkata...

hee :) mybe sttus kat fb 2 jus nak luahkan persaan -.-'

Shila berkata...

aku buat...


aku buat..

aku buattttt~ T__T

ZORA berkata...

btol2...zora sokong la...tapi nak wat cmne..ramai yg wat cm ni...

tiefazatie berkata...

btol la pe senior ko ckp..pergh..menusuk!

vampire's lovex berkata...

besepah budak2 yg up status cmtu..rasa nk sound,tp aku pon penah buat hahahahaha..sabar je la...

ayat kawan ko memang sentap nokkkks.. hahaha..

buat twitter plak,sng xde org komen2. hahhaa

Unknown berkata...

tau takper..semua nk ngadu kat fesbuk

Unknown berkata...

FB dan blog bukan segala-galanya...haha

Anak Wak Mail berkata...

betullah..menyampah gak..hari ni dia ngadu cakap ditinggalkan kekasih..esok2 tengok gambar profile pic dia ngan laki tu..haha


p/s: sambest?

anez zamri berkata...

tula..sesetangah orang terlalu taksub sangat dengan fb...semua nak bagitahu..borink gile..

Unknown berkata...

har har har! facebook searang tempat orang berDOA gua tgk..

nurulain1011 berkata...

Yang bagitau nak berak tu memang tak boleh nak belahh..huhu...tak semuanya kita boleh nak bagitau kat orang...kenelah simpan sikit untuk diri sendiri...



XD

mikeyvio berkata...

wah..sgt btul! :D

Eyka Laikha Zulaikha berkata...

bagus entry niy .
sekurang2nya dah buat saya sedar .
kadang2 xperlu nk stori semua :)

Maicher berkata...

same goes here.
feels tired to read every single update daripada kawan2. benda yang small matter je pon.

hmm. btw, memang best ayat your senior tuh. terbaiklah!

two thumbs up^^
:)

Alif Haris berkata...

Asyila Zainuddin- betul :) Allah la segalanya kan :)

azwa amani- betul ! bila privacy hilang, bahaya datag ..huuhu

nanad & nurain.samsudin - terima kasih :)

ipai - welcome bro :) tape .. aku tak mengharap ..:) nk datag salu pn ape slhnye ..

cik pha - pak alif ? hehehe .. betul mak pha :D hahah ..

Cik Teddy- boleh2 :) silakan ^^

Liyana Zahim- hahahha .. akak miang eh .. report kt b nnt :D

Abu Huzaifah- ouh yeke abu ?? hoho .. so mksudnye dorag sntiasa skodeng kita dr jauh la kan .. huhu

Anak Wak Mail- sambest(sekolah agama menengah bestari,subang jaya)


the others of u - thanks u alls baca dan sudi komen skali tu .. :)

Unknown berkata...

mark tu bkn ambek pedulik pun..lol
diorng nk ad mbr caring around them, giler komen la kot..hehe

kajaharuna berkata...

stuju sengat la bro..

tp kalau saya, saya suka maki or gado ngn org kt fb...

hahhahaha

= d = berkata...

betul tu..
lagi bgus bace status yg post tentang hadith..
atau kata-kata yang ade hikmah nya..
drpd tgk status "aku dah cerai 3kali, sape nak jadi awek aku..dan sewaktu dgn nya..."
:)

abglan berkata...

Hurm..tapi best gak, nnt kawan reply n' bleh laan sembang...

YouSOF berkata...

Berbual-bual ko pun ada isi Lip! hehehe



Betullah, kawan aku pu adaaaaaa je yang jenis kategori sangat rajin update status macam tu.. sabo jela. Mungkin dia ingat orang lain jarang on9 fb kot.. ;D



Tak perlu mengadu pada mark Zuckerberg, bukan dia bagi kita duit pun. heheh

YouSOF berkata...

*Lip sticker dah terbang.. tungggu... ;D

::ini belog saya . cinta hati saya:: berkata...

facebook oh facebook

betoibetoi . sangat sokong

:)

shamyheart berkata...

betul tu.. tak perlu la nak mengadu segala macam. kite yg membaca status dia plak menyampah.. agak2 la kan nk kongsi apa2 pun.

sy plak, akan tukarkan rasa ke dalam ayat lain yg boleh buat org lain berfikir.

cth: marah, saya akan cari apa2 kata motivasi utk elak marah. bukannya terus hambur org. kawan2 yg mmbaca pun akan berfikir sikit dan diorg tak akan tahu rahsia diri. sb diri sy ni ada je stalker. haha~

Tanpa Nama berkata...

Ahaha, thanks ltak kte Alif kacak ;D

Btw, mcm tahu2 je kte buat tu kt FB tp tu dulu la. Heee XD

*eceh, yeye je dlu*

Judiene berkata...

Sama la.
Aku mula mula berfacebook pon pernah gak post status yang bukan bukan.
Tapi bila dah lama ni, banyak post blog pulak.
Hahahaha!

ILA HonEyBuNNy berkata...

setuju jugak entry neh...
nak delete la apa duk merapu tulis lam fb..hehe...

dulu xsuka jugak tulis cmne...semua benda nak cerita...rasa maloo lak..huuhu

M.E Z.A.F.I.R.A.H berkata...

emm... sptutnye kne ngadu kat tuhan... dari dok post rsa hati 2 baik kite mntk doa ngn tuhan... tp kalau nk kongsi cite2 yang boleh bagi pengajaran 2 bagus la... sbg renungan bersama.. =))

Hanys Najib berkata...

nak berkasih sayang dengan gf/bf pon tru wall fb..alahai..macam hp takde ye? lol

teha berkata...

agree ! xyah laa nk tulis bende2 gitu kt fb..

Unknown berkata...

thumbs up la alif !
#aku pun selalu gax buad status cam tu , haha

ika berkata...

setuju sangat! nie kemain la nak gtau semua org dlm dunia nie yang kau tu beli spender baru..apakah? nek muntah tgk...=.="

Iefa Ujang berkata...

alamak!!!trase la plak...hek3

Careila berkata...

ila: hehe...betul tu alif...ila setuju sangat...T._,T terharu di tag...nak menitis air mata pulak rasanye..hehe

adwafarahin berkata...

yep btl! xyahla sume bnd nk ngadu kat FB
org pon x suke kot

Alya Haduri berkata...

sokong dengan status tersebut walaupun kdg2 diri sendiri ni pernah terbuat, hehe :)

Yumida berkata...

hmm...sll jgk jumpa gitu..bgs tajuk tu!

tp yg parah kalo ade yg maki2 lam fb...hmmm jiwa parah!

salam ziarah yer...

cik beLLanan berkata...

setuju sgt bro ape yang kau tulis. tp aku pun kdg2 terbuat status cmtu.tp standardla kan. nama pun whats on ur mind ;p

Unknown berkata...

kdg2 gua menyampah tgk status2 kwn gua kat FB...

Tanpa Nama berkata...

s.e.t.u.j.u ;D

Tanpa Nama berkata...

setuju gila2. don't let the technology control us. thanks sebab mngingatkan =)

Ezad Skytech berkata...

betul tu..setuju sgt...
tak perlu kot semua yg terjadi nak update kat facebook...

Jangan Kalot berkata...

saya panggil PESBUK!. haha

Liyana Zahim berkata...

Hei hapeke? Ne de miang.. Iklas ni.. Hahahahah~

Dearie Pearls berkata...

masa memula berFB, selalu copy paste je lirik2 lagu. now lebih suka copy paste ayat2 motivasi. saja nak kongsi2..

*ada status yang menyumpah seranah tu yg tak tahan..

[sutera kasih] berkata...

skrg ni..mcm2 jenis status ada..silap2 cerita dlm kain kelambu pun nk letak kt wall..hampehhhh huhu

nazira berkata...

Bagi saya status yang mcm ni ok lagi.. tapi yang status hantar kat couple miss u, love u n ape2 je la yang sewaktu dengannya la, pastu komen private2 pun nk dlm fb jugak.. xleh sms ke? lau nk jimat kredit sekalipun, chatting la kat chatbox 2.. menyampah baca status cm 2..

http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/

Fairuz Zainal berkata...

betul betul betul!! *angguk kepala laju2

Aleen Aiden berkata...

pergh..kate2 die gile deep.dan aku suka!suka yg sgt2 suka.hu3

Tinta Lana berkata...

Haa..lana ingat..nak copy ayat senior alif boleh? letak kat fb..kasi panas..hahahaha.niat jahat pulak,keh3.tpi..boleh tak? mana tahu, sapa2 yg terbaca,akan tersedar..coz mmg rmai pun yg post prkra2 yg alif sbut kat ats tu T___T

izyan yasmin berkata...

HEE , setuju dgn alif :D

M Fizan berkata...

haha..setuju2..mark zuckerberg bukan Tuhan :D

Tanpa Nama berkata...

mark zuckerberg hanyalah seorang yahudi yang kian berjaya merosakkan minda orang2 islam
:(

teyn teyn berkata...

saya setuju!!

suke entri ni.

laskar pelangi berkata...

ter-SANGAT SETUJU :)

Aimifiqa berkata...

tau takpe. setiap saat dan perkara nak diupdate dlm fb. haish. ttg emosi la. itu la inila~

Anak Wak Mail berkata...

hihi..pernah sekolah situ jugak dolu..=)

Aisyah Aina berkata...

siapakah mark? wa takde fb...hahaha :D

cik azeya berkata...

cool gile! betullah. sokong apa dia cakap. esok jugak nak delete fb yang melaghakan itu. huhu

ifwat berkata...

perhh.. ayat dia style la.. boleh guna pakai ni :D :D

Tea Dno berkata...

tapi tu lah yang manusia harini banyak buat. mungkin tea jugak.

Tea Dno berkata...

thanks mengingatkan ye. ;)

Unknown berkata...

tak tahu nk kate ape

sume betol belaka


stuju ngn keroro: Mark bukan paham pon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...