Selasa, 19 April 2011

Langkah mencapai Kejayaan

3 langkah UTAMA mencapai kejayaan:

1) USAHA
-USAHA TANGGA KEJAYAAN. mane ade dalam dunia kejayaan tanpa usaha kan, rezeki tidak akan datang bergolek,,,,,,,,,,
jadi berusahalah mencapai apa yang kita hajati,
e.g  andai berhajat memiliki sebuah kereta Evo, perlu lah berusaha kearah itu. Kereta Evo tersebut tidak akan jatuh dari langit untuk kita selagi tidak berusaha.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah 
nasib sesuatu kaum sehingga mereka 
mengubah keadaan yang ada pada diri mereka 
sendiri"
Surah Ar-Ra’d (ayat 11)




2)TAWAKAL
-Setelah memerah tenaga dan bertungkus lumus berusaha, manusia perlu tawakal, Tawakal bermaksud berserah diri kepada Allah. Kerana kita manusia hamba Allah yang hanya mampu merancang, Allah yang melaksanakannya.

Allah berfirman bermaksud: “Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu. (Surah Ath Thalaq ayat 3).


3)DOA
- Usaha dan pekerjaan perlu disertai dengan doa. dan Doa ibarat follow up ats apa yang kita kerjakan. semoga menjadi kenyataan segala yang dihajati.

Firman Allah Ta’ala :
“Arti : Dan Tuhanmu berfirman : Berdo’alah kamu kpd-Ku niscaya akan Ku-perkenankan bagimu. Sesungguhnya, orang-orang yg enggan untuk beribadah kpd-Ku pasti akan masuk neraka dalam keadaan hina-dina”. [Surah Ghaafir : 60]


p/s : final exam da dekat .. selamat berusaha, bertawakal dan berdoa.. 

1 ulasan:

Alif berkata...

btul3x,man jadda wajadda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...