!!~ SELAMAT DATANG ~!!

"Maaf Seandainya terdapat Kandungan yang berunsur peribadi dan Kurang bermanfaat buat Pembaca. Cedoklah sebanyak mana Kebaikan dan Tapislah segala Kelemahan serta Kecacatan." -admin-

Saturday, March 16, 2013

(Memori) Kerana Sebatang Pensil Tekan








بسم الله الرحمن الرحيم 


Assalamualaikum.




Pensil Tekan atau pensil mekanikal bahsa engineer nye, 
Haha.

Tetiba aku teringat pula kat sorang kawan sekolah rendah aku. Waktu tu aku darjah satu. Aku ingat lagi cikgu waktu tu nama Cikgu Mutallib. Baik tapi tegas orangnya. Pakai spek bulat dan besar. Dan aku duduk sebelah budak lelaki ni. Nama dia Lan(bukan nama sebenar). Nama ciptaan aku buat untuk tidak mengantoikan dia. Mana la tahu tetiba dia TERsinggah blog aku ni ke. Mana la tahu kan.

Dia ni okay orangnya. Baik je. Tapi tu la sampai satu hari, 

kriiing.

Loceng bunyi menandakan masuknya waktu rehat. 
Pastu tetiba si Lan tanya aku, "alep, kau nak pensel tekan yang ada lampu atasnya tak ? Bliing bliing gitu ha." Tersengih-sengih lain macam aku tengok dia ni. Tapi dia memang jenis suka sengih pelik macam tu. So aku tak syak ape ape lah.

Aku punyalah excited, mana nak jumpa pensel tekan berlampu lip lap lip lap gitu. Rare tu Rare! Jadi dengan gelojohnya aku terus tanya dia, "Wah, bape hargenye ? aku nak !"

Yang si Lan ni pun dengan sengih pelik dia tu menjawab," Ha kau bagi aku 50sen, esok aku belikan pensil tu."

Yang 'noob'nya aku boleh pulak terus bagi 50sen tu kat dia dengan ikhlas hati. Excited punya pasal nak dapat pensil lampu lip lap kononnya. 

Jadi hari tu aku makan kopok leko sebatang dua je. Berkorban tu demi sebatang pensil lampu. 


*******


Esoknya, pagi-pagi lagi sampai kelas je aku terus tanya dia, " Lan, mana pensil aku?" 
Si Lan nya buat muka bersalah. Dia kata dia terlupa nak belikan semalam lepas balik sekolah. Dia buat muka bersalah sambil garu-garu kepalanya yg berambut kerinting tuh.

Aku hampa. Dan hampa bukan sebarang hampa. Rupanya semua itu hampagas! Sebab....


Esok dan esok dan hari seterusnya aku tanya dia mana pensil tu. Macam-macam alasan dia bagi. Duit habis lah, terlupa lagi lah, duit masuk lubang jamban lah, duit dah buat beli mee kari lah, mee jawalah. wakkluuuu 

"cis bedebah punya budak.!!" marah aku dalam hati. aku tak berani nak gadoh dengan dia sebab badan dia tough. Tough ke gemuk.? *matlutfi.

Haha.

Lastly aku dapat terima hakikat yang aku dah kena kelentong dan menyedari bahawa tak logik kalau pensil berlampu  tu harganya cuma 50sen sedangkan pensil tekan biasa je dah seringgit reganya. 

Aku redha dan halalkan je la sebab sekali tu je dia buat perangai dengan aku. Maybe hari tu dia tak bawa duit saku barangkali. Tapi ape salahnya dia cakap terus terang kan. Boleh aku tolong-tolong bagi duit sikit. Ini tidak, dibuatnya aku meroyan mengidam berharap pensil lampu lip-lap-lip-lap tuh hari-hari. Tapi lebih kurang seminggu lebih tu tak penat ke dia buat muka bersalah kat aku. Pelik betul aku.


Tapi sekarang bila aku teringat benda tu mesti aku gelak sorang-sorang. Lagi-lagi bila aku teringat muka dia yg suka sengih-sengih dengan rambut keritingnya tu. 


-Tammat-


p/s : SRK dan SRA sijangkang in memories. (SRK-sekolah rendah kebangsaaan bukan Shah rukh khan) (SRA- sekolah rendah agama)



*~Madah hari ini~*

-Kawan hadir dan pergi, tapi memori tetap di hati.-

kawan, meskipun jauh namun kita tetap bersama dek ruang yang memisahkan kita
kawan didunia ini umpama langit yang tak selalu cerah
aku ingat lagi lagu ni. aku dan kawan-kawan nyanyi sesama waktu orientasi form 1 dulu-Kawan by UNIC




Esok 17 Mac. Selamat Ulangtahun Kelahiran. Allahurabbi, pelihara iman, hati serta jasadnya. Jagakan dia ya Allah.




Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

9 Suara Anda:

Muhammad Saiazuan Norhalik said...[Reply to comment]

hehe time kecik2 dlu senang sangat kena tipu ngan kawan2 an..time tu kita naif lagi..

nini said...[Reply to comment]

hehe..nak jadi rezeki lan tu kot.....kesia kat dia nak habaq tadak duit segan...hehe

Cik Gee said...[Reply to comment]

agak hampeh si lan tu.. di mana dia skarang? agak2 dia kelentong orang ag tak? hehe.

ika said...[Reply to comment]

alolo~~ kesiannn...xpe nanti ika belikan ye...:')

SAYANGKU RAIHANA said...[Reply to comment]

hehe..lampu lip lap lip lap uh..
sian mengidam nak pensil lip lap lip lap..
=D

cik bulan said...[Reply to comment]

hai leplep. kikiki

haha apa brg kau lmpu liplap. aku pnah jadi org bg rasuah. :O hahaha. comelnye. eh tak? ok.

Tinta Lana said...[Reply to comment]

Assalammualaikum.

Tak baligh pun lagi, memg senang kena tipu la jawabnya,hahaha

#Aliff, ingatkan aliff tak sedar dah lama sgt rehatnya,hhahaha. Takpala, selagi ada hayat, terusla menulis. Org perasan, cara penulisan aliff pun semakin matang. Bila ada masa, tulisla ya.. ^_^

KorN said...[Reply to comment]

haha. zaman beringus sagat kan mase tu. ape pun tak tau. kena kencing pun wat donno je

Noh Kodiang said...[Reply to comment]

haha...kena klepet///xpe2...halalkan je k.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top