!!~ SELAMAT DATANG ~!!

"Maaf Seandainya terdapat Kandungan yang berunsur peribadi dan Kurang bermanfaat buat Pembaca. Cedoklah sebanyak mana Kebaikan dan Tapislah segala Kelemahan serta Kecacatan." -admin-

Tuesday, June 15, 2010

Kem kembara remaja..:):)


Assalamualaikum warahmatullah..:)

skrag jam di CQ40 aku menunjukkan pukul 11.59 mlm..
pkul 4 ptg td baru je habis atau tamat program Kem Kembara Remaja yg berlangsung selama 2 hari 1 mlm di Masjid jami'ul ehsani,kampung kesayaganku kg sijangkang...
tapi.....smpai skrag penat lelahnye sbagai seorang fasilitator masih jelas terasa..hak3~
tapi sebenarnye...bkn aku yg dftar mnx jadi fasilitator...dorang paksa2 dan merayu2 mnx aku jadi fasi. taw la aku ni hebat lg macho tapi jgn la smpai merayu2 cmtu..so oleh kerana aku kesiankan dorang da merayu2 tu...aku terima laa tugas tu...hahahaha!!........xdoolaaaa ...kiddin' jep..;)

yg sebenarnye...dragon ball ade 7 biji semuanye..hee..yg sebenarnye,,aku jd fasi 'bidan terjun' menggantikan kwn aku yg terpakse letak jawatan fasi tu kerana ade hal laen...camtu la citenye..:)

jadi dipendekkan cite....aku menggalas tugas fasi secara rasminye pd waktu lepas zohor pd hari isnin (semalam)...
dan aku mmbimbing ank2 buah aku untuk melaksanakan LDk 2 yg bertajuk "tikus mmbaiki lukisan"...aku smpai2 kat kmpulan tu je dorang wat muke bluuur..haha..taw la aku ni fasi baru tp jgn la wat muke cmtu ...hish!...so aku pn wat la sesi taaruf then br bwat aktiviti tu.....alhmdllh sumenye berjln lancar dan aku pn semakin rapat dan mengenali ank2 buahku dgn lbih mndalam dr aspek perangai dan peribadi..

ptg tu...ade sukaneka...maen mcm2..srsly memang happening gler ah...!..game pnutupan adalah game bowling gne buah kelapa..kah3!! yg ni lwk abes..haha... ade jgk kmpulan yg lagsung x dpt score hasil 16 balingan myb dsbbkan bntuk buah kelapa yg tidak begitu bulat...

then mlm tu ade ceramah bertajuk 'cermin diri'...drpd ustaz ridwan yg dijemput khas drpd kebun bharu..

sok pg nye ade qiamullail...alhmdllh...aku pn da lame x qiam..tp alhamdllah..ni la peluangnye kan..:)

then pd pkul 8 pg hari selasa...kami semua pergi berarak ke tnh perkuburan sijangkang..disana kami akn mncari dan mmbuat tugasan yg telah diagih2kan kpd stiap kmpulan..fasi juz guide dorang je...hee..:)tu yg besh jadi fasi ni....hehe..di sana juga kami mmbersihkan kwsan perkuburan..

then dlm pkul 10 lbey kurang..kami semua pulag semula ke masjid dgn manaiki lori...ape daa..skali mcm kambing semua...haha..then smpai masjid kami berehat sbntar dan berbincang untuk presentation yg akn diadakan pd pkul 11....so presentation abes dlm kol 12.45 cmtu...

ptg tu lak da mjlis penutupan...klu x ade slot LDK satu lg yg last tp x dpt nk dijlnkan oleh kerana faktor masa yg tidak mengizinkan kami..huhu..jd tamat laa sudah...

jd antara input2 serta resolsinya adalah:-

1. kita sesama umat islam tidak mengira jantina dan bangsa adalah saudara...saudara seislam..perlu diterapkan rase kasih syg kpd saudara2 seislam yg laen...contohnye sperti saudara kita di Gaza sana...jika saudara di sana sakit kita juga merasa sakitnye...jd kita perlu menyayangi dan mmbantu saudara kita...berdoa untuk mereka adalah salah satu cara menolong saudara kita disana insyaAllah..

2. menanamkan rasa cinta akn masjid dlm diri kita semua....ada sesetengah orang mereka 'fobia' masjid...nth la...myb sbb d masjid sgala kelakuan kita terbatas..yg knk2 ta bley wat bising,...x bley maen2....yg orang dewasanya lak x bley borak2 kosong atau bnde2 lagho...myb sbb tu la kot...jadi kami semua berusaha untuk mnukar persepsi dan pndangan kanak2 serta orang awam terhadap masjid yg bkn shaja tmpat beribadat tapi juga satu institusi pendidkan dan sosial...

3. meneragkan kpd kita semua bahawa kelahiran dan kematian itu adalah terlalu dekat/hampir...kita dilahirkan diiringi laungan azan...kita mati pula diiringi solat...jd jarak masa idup dan mati itu adalah antara azan dan solat...betapa sigkatnye waktu kita,saudara...jd bertaubatlah sblom nyawa smpai dikerongkong..:)

insyaAllah...sekian
wabillahittaufiq wal hidayah wasslam...

Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

0 Suara Anda:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top