!!~ SELAMAT DATANG ~!!

"Maaf Seandainya terdapat Kandungan yang berunsur peribadi dan Kurang bermanfaat buat Pembaca. Cedoklah sebanyak mana Kebaikan dan Tapislah segala Kelemahan serta Kecacatan." -admin-

Wednesday, October 5, 2011

Lelaki Kahwin lewat Anak kurang Bijak ??

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum..


Betulkah lelaki Kahwin lewat anak kurang bijak ?? Ahaa .. Bukan aku yang cakap.. Artikel ini yang cakap..


Artikel asal : Berita Harian

Respons Alif haris : Kahwin.. Semua orang mesti nak kawin kan satu hari nanti.. Tapi semua tu bergantung pada gaya hidup dan ekonomi masing-masing.. Kalau nak kahwin awal-awal tapi ekonomi pun tak kukuh lagi pn tak boleh, takkan nak bagi anak-anak bini makan pasir kut..

Lain lah kalau mak bapak korang tauke balak ke ape boleh la mintak kahwin cepat,, Tapi kalau aku, walau bapak aku Bill Gates ke Tauke balak ke aku nak berjaya dengan usaha aku.. Baru syiookk.. Ada fight ! (*sila baca dengan nada Dragon KL Gangster)

So sebagai konklusinya ape lagi, kita belajar rajin-rajin, kerja kuat-kuat, pastu kahwin cepat-cepat.. Haha.. Aku nak anak aku pandai dan bijak macam Ibn Khaldun, AlKhawarizmi, Ibn Sina.. Ish semua tokoh ilmuan kau nak habis lah..



p/s : Esok jugak aku kahwin.. Tak nak lambat-lambat.. Hahahaks
p/s : Tapi sebenarnya kan, didikan ibu bapa adalah penyumbang terbesar dalam pembentukan minda dan IQ anak-anak =) .. Kata akak Niena dan 100% aku bersetuju.. Usia perkahwinan itu antara faktor kecil je.. hehe



Terima Kasih sudi Baca Sampai habis

Suka? Seronok?

65 Suara Anda:

Niena Pengembara Ilahi said...[Reply to comment]

xsemestinya..didikan tu penting... bukan usia perkahwinaan :)

rara pinkmafia said...[Reply to comment]

tapi kuasa Allah sape yg boleh duga kan.Allah myb bg kelebihan kat lain.

Saiazuan said...[Reply to comment]

hmm trkejut gk psl ni..

delarocha said...[Reply to comment]

alamak!!!

cik pha said...[Reply to comment]

amboiii kau alip hahahha

IMANSHAH said...[Reply to comment]

risau lah ..hurm

sleeping_maniac90 said...[Reply to comment]

kalo cm tuh laki tak leh la kwen lmbt haha..
kne cpt2 kmpul duit hntran..

Imran Mohd Zawawi said...[Reply to comment]

kenduri jangan lupa jemput. heheheh

Sarah Mohd Saleh said...[Reply to comment]

hahaha...mesti tkt kn ank bengap keledek?oleh itu cpt2 ler nkah.mkarjn2 lhh bljr.aummm

adwafarahin said...[Reply to comment]

setuju mmg kawin lewat nie faktor kecik jer
klu da x mampu xkn nk paksa jugak kawin awl dak?

Bro ahmad said...[Reply to comment]

setuju, ada kemungkinan,,nak kawin la = ='

Peah Glemer said...[Reply to comment]

alip gatai hahahahhaa

teha said...[Reply to comment]

so guys , cpt2 laa kawen yee... hahahha !

[sutera kasih] said...[Reply to comment]

ikut gen jgk ni kot dekkk hehe..hahh, kawinla esokkk :P

budakijaupendek said...[Reply to comment]

kalau mak yg lebih tua tp bapanya muda mcmne ?
hehe

Alif said...[Reply to comment]

Anak ibarat kain putih,ibubapalah yang patut mencorakkan kain tersebut...jika hitam,maka hitamlah iye,jika warna warni,warna warni la iye...didiklah anak berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah...tp kan,org melayu suke sgt takut2 kan anak2 tyme diorang kecik,bile da besar diorang jd penakut...ape cite plk mcm tu?alif haris,pliss ulas..hehe

cik sakdi said...[Reply to comment]

alif,, mane ada tol ke??aku anak last n masa tu bpk aku dah tua dah..aku x lembab pon.. aku sama je pandai dari adik beradik lain. haha tu pendapat aku je.. kalu kau mcm ne?

anamizu said...[Reply to comment]

errrr nak kawen esok la kalo ceni..kehkehkeh :P




luv,
cik ana :)

Judiene said...[Reply to comment]

Hey hey hey!
Kahwin cepat tu boleh tapi biar lah ada 3 kunci utama.
Kunci rumah, kunci kereta dengan kunci peti simpanan.

:)

izzad b* said...[Reply to comment]

xminat kawin awal

syrupmasin said...[Reply to comment]

aku nk kawen skrg jugak :D

apik pehe said...[Reply to comment]

aaa...ni yg kena kawen awal ni..hahaha

SweetLikeWhat said...[Reply to comment]

setuju dengan respon alif haris tuh..kalau ekonomi tak kukuh macam mana bina keluarga :)

Bui Junaidi said...[Reply to comment]

tidak semestinya lah
bui tak setuju langsung..hehe

Zul Fattah said...[Reply to comment]

klau cam ni? aku pun nk kahwin awal r.. haha.. lama dah x merasa makan apam segar

Elie Lily said...[Reply to comment]

ada kaitan ea kawen lewat dgn kecerdasan minda anak nnt? baru tahu ni! :)

Syuxer said...[Reply to comment]

orang barat membuat kajian memang pelik2 keputusannya hehe..

lemah ke tak intelektual, itu bergantung anugerah semulajadi iaitu genius yang dikurniakan oleh Allah s.w.t..ada bapa miskin mak miskin tapi dapat anak genius..so ini semua kerja Allah s.w.t nak bagi ke tak bab2 genius neh kat kita..:)

Lea Isnawi said...[Reply to comment]

ermm..tu semua bergantung pd ibu bapa sendiri didik anak die

err tp genetik ade la jugak pengaruh sikit2

hehe

Tea Dno said...[Reply to comment]

bila2 pun boleh kahwin..yg penting kemampuan..kajian is still kajian..takde ape yg boleh sangkal apa yg Allah dah tentukan dlm kehidupan kita kan..

Fara E's said...[Reply to comment]

haha , sengal ! kawen cepat ;p

Botak said...[Reply to comment]

khawin awal macam mana pun., kalau didikan salah., bebal jugak anak tu., wuhuuuuu...

::budak:: said...[Reply to comment]

seram ni :) slang ala2 ady putra dlm kl gangster..hehe

Niena Pengembara Ilahi said...[Reply to comment]

:D

Aimifiqa said...[Reply to comment]

cepat kawen. nnt jemput ek. hihi

Syazwan Che Deraman said...[Reply to comment]

aku nak kahwin esok gak.
jom akad nikah sama sama ngan pasangan masing masing.
hahah

chemay said...[Reply to comment]

hurm memang kena kahwin awal actually.
bila kahwin lambat.
gen yang dibawa oleh ibu dan bapa bayi tu.
akan jadi kurang baik.
boleh menyumbang pada kecacatan akal si anak.
if anak dah kurang kecerdasan/kemampuan otak.
even ajar and didik macam mana pun,
tetap tak akan pandai.
i've learn this dekat matrik.
its a fact.
so kahwin lah cepat2 aliff eh?
hehe
:)

Fyqa said...[Reply to comment]

yeke neh ?

errr

najihah sahami said...[Reply to comment]

abah mish kawen muda..patut ah mish pandaiiiiiiiiiiiii..hahhaa,perasan jap...:P

eiela said...[Reply to comment]

tak tau la plak. tapi kalau didikannya kena, cerdik jugak dia. yang penting didikan yang diberi kat anak tuh.

Tihara said...[Reply to comment]

setuju tentang didikan tu..contoh yg baik, insya allah anak2 akan ikut..kecuali pengaruh persekitaran negative yg banyak..menyukarkan membentuk anak2 masakini..

nice sharing :)

dill said...[Reply to comment]

anak2 ibarat kain putih, ibu bapa yang mencorakkannya.

umur? ia hanya angka.

dill.

Gua Tertidur said...[Reply to comment]

wehh..esok ah aku nak kawen!

Jue said...[Reply to comment]

Urm x smestinya kan tp kalau ya, esok gak aku cr lelaki muda kang dah tua, xdpt produce anak cerdik lak LOL

RinsyaRyc said...[Reply to comment]

erkk.... hehe..

bestlah ada orang tu nak kawen awal esok-esok jugak sbb nak bagi anak pandai ye dak? hahaha

Bella Bell said...[Reply to comment]

aku ada baca gak pasal tu.. hehehe..


nak kahwin! nak kahwin! nak kahwin! huhuu~~



^^

Afzainizam said...[Reply to comment]

eeeemmmm kawin muda pun elok tapi biar lahhh ekonomi agak kukuh sikit... camner nak sara family nanti....

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
skuter sanyang motor sym

YOUsoF said...[Reply to comment]

Kahwin awal dan tak mengharap 100% bantuan keluarag baru syiookk.. Ada fight ! ;D


Aku ada terbaca juga tajuk ni dekat surat khanbar. Tapi bila fikir balik, memang banyak bagusnya kalau kita kahwin awal, lebih² lagi pada yang dah ready lahiriah dan batiniah.

Cik Azizah said...[Reply to comment]

dari didikan ibubapa sejak kecil la membentuk anak bila besar nant..:)

syarifahsidrus said...[Reply to comment]

kahwin jgn lupa jemput~~hhaha..takde kaitan...

betulla,cepat ke lambat semua takdir,iq smua tu pun allah yg tentukan

amna said...[Reply to comment]

banyak kawan2 post perkara ni di FB. hu3.. no comment~

Anif Abdullah| AA said...[Reply to comment]

nak wat cmne... calon pon xde lagik.hehe.. *nak cari keje ttp dulu ^^

~SaL IjOu~ said...[Reply to comment]

itu cuma kajian..apa yg penting environment & usaha ibu bapa utk mendidik~ ^^

iefa ujang said...[Reply to comment]

yeahhh . . . sila la kawin dgn llki muda . makin muda makin baik . cenggini nk cri budak skola tadika la . comel ckit . ahahahah

dhiera said...[Reply to comment]

ramai je orang kawen lewat, anak2 tetap pandai~

Abu Huzaifah said...[Reply to comment]

anak kan anugerah yang maha esa.... so jgn terlalu taksub dgn saintis luar.. sains dan agama mmng tak sehaluan... hehe... :)

Siti Arfah said...[Reply to comment]

Dh nk kawen nnt jgn lpe jemput. :)

Afzainizam said...[Reply to comment]

EEEMMMM bukan semua orang dapat kawin muda beb..... faktor kewangan menjadi kekangan....

yang pasti zuriat tu anugerah Allah

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
wiper silikon dan wiper kereta biasa

Afikah Aziz said...[Reply to comment]

ade gk erk cmni hehe,alif cpt kawen :p

ishiko said...[Reply to comment]

wohh.. nk kena kawen awal neh.. -.-'

Asyila Zainuddin said...[Reply to comment]

kalo bijak, tak belajar, tak ke mane jugak.. heee..

Papa Mifz said...[Reply to comment]

hmm..setuju...didikan parents yg penting...

shida said...[Reply to comment]

ahaks...kat fb ramai post mnda nie...ha3..~~~
lai2 cepat2 kawen wahai pemuda2 sekalian...tp make sure mampu..:)
~~

Afzainizam said...[Reply to comment]

Ramai orang yang kawin lewat tapi anak diorang hah... lawa-lawa gak cerdas gak... pintar gak... masuk U gak...

Jom Terjah entry terbaru ??
tip cara mudah bersihkan seat kereta

Amirul Aqiim said...[Reply to comment]

yeah aku stuju dengan ayat kau..
walau pun mak bpak kita kaya mana pun, berjaya dengan hasil usaha sndiri lebih memuaskan..
heee ^^

ctk said...[Reply to comment]

semulanya bermula dari ibu bapa, baik ajarannya , baik la pangai anaknya :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top